Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Zapytaj specjalistę

9 grudnia 2021

NR 36 (Listopad 2021)

Sprzedać siebie, czyli porozmawiajmy o tajnikach rekrutacji

0 253

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze – bez dwóch zdań. Ale zbudowanie swojego wizerunku nie kończy się wyłącznie na jednym spotkaniu. Nie bez powodu proces rekrutacyjny składa się z kilku etapów, zanim ostatecznie pracodawca zdecyduje się na zatrudnienie tego idealnego kandydata. W niniejszym artykule przedstawię niektóre tajniki rekrutacji, które podpowiedzą, jak „sprzedać” siebie podczas tego procesu.

Pierwszy krok: CV

To, że Twoje CV powinno się wyróżniać na tle innych, pewnie już wiesz. Ciekawa oprawa graficzna, przejrzysty układ treści i zdjęcie Twojej osoby to podstawowe kwestie, na które kandydaci zwracają największą uwagę przy „wyróżnianiu” swojego CV. Obecnie jednak poszukiwacze pracy podążają wydeptanymi ścieżkami, czyli korzystają z gotowych szablonów i treści, a co za tym idzie: z pozoru wyróżniające się CV giną gdzieś w tłumie.

POLECAMY

CIEKAWOSTKA
Czy wiedzieliście, że w niektórych krajach w CV nie umieszcza się
zdjęcia, np. w Kanadzie? Z poprawnością polityczną spotykamy się
niemal na każdym kroku. Brak możliwości identyfikacji wizualnej
kandydata zapobiega potencjalnej dyskryminacji ze względu na rasę,
wyznanie czy narodowość.


Jak zatem stworzyć CV, które pracodawca zapamięta na długo?

To zależy od branży, firmy, a nawet stanowiska, na które aplikujesz. Pamiętaj, żeby swój życiorys przedstawić w kilku zwięzłych zdaniach, hasłach, a nawet ikonach. Na jedną ofertę pracy średnio spływa kilkadziesiąt aplikacji dziennie, dlatego pisanie elaboratu nie wyjdzie Ci na dobre. Nie oszukujmy się: po prostu nikt tego nie przeczyta.
Kolejna kwestia to personalizacja. Zauważ, że zarówno każda firma, jak i oferta, są inne. Takie też powinno być Twoje CV – dostosowane pod konkretne ogłoszenie. Wykorzystaj zatem styl lub treść, która została umieszczona w ogłoszeniu, a potencjalny pracodawca z pewnością doceni to, że Twoje CV powstało specjalnie na potrzeby jego przedsiębiorstwa i posady, jaką oferuje. Nie wypisuj zatem całej swojej ścieżki kariery – czasem jakaś praca może nie mieć żadnego znaczenia dla Twojego potencjalnego pracodawcy. Staraj się jednak wyszczególnić te elementy, które mogą zaważyć na Twoją korzyść i ubierz je w odpowiednie słowa. Dla przykładu: praca kelnera to nie tylko zbieranie zamówień i balansowanie z tacą między stolikami. To także obsługa klienta, umiejętność pracy w zespole oraz praca pod presją w szybkim tempie. Czy nie brzmi to lepiej?
 

Ramka 1
CV w pracy handlowca

Niewielu kandydatów dodaje do swojego CV tzw. cel zawodowy. Okazuje się jednak, że jest to element ułatwiający pracodawcy podejmowanie dalszych kroków, z uwagi na oszczędność czasu. Podsumowanie zawodowe najlepiej umieścić na samej górze dokumentu. Wystarczy odpowiedzieć w nim na takie pytania, jak:

  • Kim jesteś?
  • Jakie jest Twoje dotychczasowe doświadczenie?
  • Co wyróżnia Twoją pracę?
  • Gdzie chciałbyś pracować (np. Szukam pracy w firmie X, gdzie będę mógł rozwinąć swoje umiejętności sprzedażowe).


Drugi krok: Oczekiwania

Czasem oczekiwania Twoje i potencjalnego pracodawcy mogą się znacznie różnić, dlatego aplikując do danej firmy, zastanów się, czy jest to miejsce, które nie tylko może sprostać Twoim wymaganiom, ale również czy Ty możesz dać od siebie to, czego dana firma oczekuje. Jeżeli startujesz na stanowisko juniora, mając bogate doświadczenie i wysokie oczekiwania finansowe – nie licz na to, że jesteś kandydatem idealnym w tym przypadku. Jeżeli chcesz się przebranżowić, pamiętaj, że zaczynasz od zera, bez doświadczenia – nie spodziewaj się na początku wysokiego stanowiska i obiecującego wynagrodzenia. A jeśli uważasz, że mimo wszystko warto spróbować zaaplikować do firmy, ale nie w ramach konkretnej oferty pracy – nie ma problemu. Może akurat potencjalny pracodawca dostrzeże Twoje możliwości na zupełnie innym stanowisku w swojej firmie. Warto wtedy wysłać swoje CV poprzez dedykowaną zakładkę kariery na stronie internetowej firmy (lub e-maila).

Trzeci krok: Rozmowa rekrutacyjna

Często CV nie oddaje w całości tego, co możemy sobą zaprezentować. Nieraz po jednej rozmowie można stwierdzić, czy dwie osoby nadają na tych samych falach lub czy charakter kandydata jest odpowiedni dla danego stanowiska. Jak się pewnie domyślasz – nieśmiała osoba prawdopodobnie nie odnajdzie się w roli przedstawiciela handlowego, którego głównym zadaniem jest sprzedaż bezpośrednia, negocjacje i ciągły kontakt z klientem.
To również okazja, kiedy warto opowiedzieć coś o sobie, czego nie było w Twoim CV. Nie tylko pochwal się swoimi wynikami,...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy