Sprawdzone techniki finalizowania sprzedaży i ich wykorzystanie w praktyce

Temat numeru

Sprzedaż jest trochę jak sport. W sporcie wszyscy widzą Cię dopiero podczas zawodów i oceniają rezultat, kiedy stoisz na podium… lub nie stoisz. Działa tu pewien automatyzm oceny sytuacji. Jeśli nie stoisz na podium, to oznacza, że nie osiągnąłeś celu i zmarnowałeś czas? To tak jak w sprzedaży – oceną jest, czy kontrakt doszedł do skutku. Sfinalizowałeś sprzedaż czy nie? Tu liczy się skuteczność. W sprzedaży całe wspomniane zaplecze sportowe to wszystkie etapy procesu sprzedażowego, które następują po sobie przed kluczowym pytaniem o decyzje klienta. Każda z tych faz jest ważna i o każdą należy właściwie zadbać, bo to one przybliżają sprzedawcę do zamknięcia transakcji.

Specyfika poszczególnych etapów

Droga do zamknięcia sprzedaży jest czasami bardzo długa i w głównej mierze zależy ona od złożoności produktu lub usługi, którą oferujemy. Na długość całego procesu sprzedażowego wpływa również liczba etapów, które preferowane są w danej organizacji. W zależności od branży, w której pracujemy, fazy te mają różnorodną specyfikę, na którą z kolei wpływają cechy produktów i usług ofertowanych w danym obszarze funkcjonowania. W celu zobrazowania różnic mogę przytoczyć produkty typu: samochód, nieruchomość, kawa, ubezpieczenie na życie. Każda branża rządzi się swoimi prawami, preferencjami konsumentów, uwarunkowaniami prawnymi i gospodarczymi czy nawet politycznymi, a także innego typu, takimi jak np. technologicznymi lub społeczno-kulturowymi.

POLECAMY

Możemy jednak przyjąć pewne uniwersalne etapy procesu sprzedażowego

  1. Nawiązanie kontaktu z klientem, bez którego tak naprawdę nie można przejść przez kolejne etapy, jest często najdłuższym etapem procesu. Niektórzy handlowcy podejmują wieloletnie próby nawiązania współpracy z organizacjami. Kluczowe na tym etapie jest wyróżnienie się spośród tłumu. Bylejakość i monotonia są na porządku dziennym. Trzeba mieć to „coś” i przyciągnąć tym uwagę klienta!
     
  2. Badanie lub analiza potrzeb klienta to etap aktywnego zadawania pytań oraz aktywnego słuchania. Należy pamiętać, że badanie potrzeb to nie przesłuchanie. Nie atakujemy klienta serią pytań. Kluczem do sukcesu dobrego badania potrzeb jest zadawanie otwartych pytań i pozwolenie klientowi, żeby się zwyczajnie „wygadał”. Zadając pytania dotyczące całego otoczenia klienta, możemy uzyskać dodatkowe informacje, które pozwolą w kolejnym etapie stworzyć ofertę lub produkt szyty na miarę potrzeb. Doświadczeni sprzedawcy, zadając właściwie sformułowane pytania, potrafią wzbudzić w kliencie potrzebę, o istnieniu której nie zdawał sobie wcześniej sprawy. Niemniej jednak, aby tego dokonać, należy aktywnie słuchać. Zadajemy pytania po to, aby się czegoś dowiedzieć, a nie tylko po to, aby spełnić wymóg danego etapu sprzedażowego.
     
  3. Przeds...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy