Proces czy freestyle? Jak budować zespoły sprzedażowe dopasowane do Twojego rynku?

Temat numeru

Handlowcy, menedżerowie sprzedaży i wreszcie sami klienci – wszyscy są różni. Mają odrębne preferencje, style zachowania i myślenia, a także potrzeby. Czy możemy jednak organizować bardziej efektywne zespoły sprzedażowe, odpowiednio dopasowując naszą strategię do produktów i rynku, na którym działamy? Okazuje się, że tak – wybór stylu zarządzania i dobór odpowiednich narzędzi mogą dawać ponadprzeciętne rezultaty.

Typy pokoleń 

Przed menedżerami sprzedaży stoi obecnie wyjątkowo trudne zadanie. Zarządzanie zespołami handlowymi, w których mieszają się trzy różne pokolenia, jest nie lada wyzwaniem. Szczególnie że każde z tych pokoleń kieruje się w pracy zupełnie innymi wartościami.  

POLECAMY

Dla pracownika z pokolenia X ważne będzie zachowanie balansu między życiem zawodowym i prywatnym oraz stabilność zatrudnienia. Pokolenie Y z kolei chce, żeby praca była jego pasją. Nie lubi zobowiązań, dlatego woli pracować na własny rachunek. Ważne są dla niego wyzwania i możliwość kreowania własnej ścieżki kariery.  

Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze pokolenie Z, czyli najmłodsi uczestnicy rynku pracy. Nastawieni na osiąganie celów łatwo odnajdują się w różnorodnym środowisku. Co więcej, często zdarza się, że decydują się na aplikowanie do firm, które są odpowiedzialne społecznie, promują ważne dla nich wartości oraz wspierają idee związane z równością i akceptacją dla odmienności.  

Jednocześnie na rynku pracy nadal pojawiają się głosy, że pokolenie Z ma kłopoty ze skupieniem się na jednej rzeczy lub konkretnym zadaniu. Ich silne poczucie niezależności w połączeniu z wysokim poziomem samoświadomości może być powodem odbierania ich jako roszczeniowych i konfliktowych. 

Na podział wynikający z przynależności do określonego trendu kulturowego nakładają się kolejne, bardziej indywidualne rozbieżności.  

Typy osobowości 

Każdy pracownik działu sprzedaży reprezentuje pewien unikatowy zestaw cech zachowania i myślenia, który go charakteryzuj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy