Przez wiele lat w zakresie zarządzania motywacją pracowników pokutowały stereotypy mówiące o skuteczności „motywacji negatywnej”, która przez różne narzędzia w postaci gróźb i kar miała wpływać na zwiększenie efektywności pracy zespołów sprzedażowych. Jeśli masz w swojej organizacji ludzi rozliczanych z efektów pracy na podstawie realizacji „targetów”, to wiesz doskonale, że tego typu „szamanizm” w zarządzaniu skutkuje jedynie drastycznym spadkiem motywacji do pracy w szeregach handlowców i prowadzi prostą ścieżką do wypalenia zawodowego. R. Denny w swojej publikacji Motywowanie do zwycięstwa. Jak działać efektywniej – sprawdzone techniki, napisał: „Jeżeli rozumiesz, co motywuje ludzi, masz do dyspozycji najpotężniejsze narzędzie potrzebne do pracy z nimi”.
POLECAMY
Istota motywacji
Zacznijmy od tego, czym tak naprawdę jest motywacja? K. Piotrowski w swojej publikacji Organizacja i zarządzanie mówi o motywacji jako jednej z podstawowych funkcji zarzadzania, mającej na celu pobudzenie i ukierunkowanie zatrudnionych w organizacji do określonych działań. W teorii zarządzania narzędzia motywacji pracowników dzielimy na dwie grupy:
- materialne,
- niematerialne.
Zarówno w literaturze przedmiotu, jak i wśród praktyków z reguły wzajemnie napierają na siebie tezy dotyczące przewagi jednej ze wspomnianych wyżej grup.
J. Kaczmarzyk w swojej książce Motywowanie jako determinanta efektywności pracy kadry menedżerskiej, powołując się na własne badania, wskazuje jasno, że respondenci przedkładają motywatory finansowe ponad wszystkie inne bodźce, jak...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!