O lojalności w biznesie i audycie kluczowych relacji

Temat numeru

„Nie możesz tylko sprzedawać, dziś musisz budować relacje” – powtarzają nowocześni handlowcy i trenerzy sprzedaży. Słusznie. Lojalni klienci to regularne zakupy, brak kosztów prospektingu i przewidywalny biznes.

Poprawiając wskaźnik utrzymania klientów choćby o 5%, znacząco podnosisz zysk. W zależności od branży jest to od 25 do nawet 95%. Liderzy lojalności zwiększają przychody średnio 2,5 razy szybciej niż ich konkurenci1.
I jest to nawet logiczne. W końcu prawdopodobieństwo zamknięcia transakcji z nowym klientem nie przekracza 20%, a szansa na to, że stały klient dokona zakupu to ok. 60–70%2. Gartner szacuje, że w najbliższych latach 80% przychodów Twojej firmy będzie generować zaledwie 20% stałych klientów3.
Jak najczęściej lojalizujemy klientów? Programami, rabatami, benefitami, a przede wszystkim obsługą. Postanawiamy np., że ważnymi klientami zajmą się specjalnie powołani do tego pracownicy. I tak od kilkunastu lat tworzymy w Polsce zespoły KAM-ów (Key Account Manager), budujemy plany JBP i programy dla kluczowych klientów. Są jednak dwa „ale”.

POLECAMY

  • Po pierwsze: samo posiadanie w strategii obsługi kluczowych klientów nie znaczy, że jest taka, jakiej Ci klienci oczekują. Niewystarczająco dobra obsługa i jakość programów KA to według Gartnera jeden z trzech głównych blokerów wzrostu w roku 20224.
  • Po drugie: często nie mamy pe...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy