O dwóch takich, co zwiększyli wynik, czyli o integracji sprzedaży z marketingiem

Marketing

Dzisiaj poruszę temat, który teoretycznie został już kilkukrotnie omówiony w branży, jednak to, jak mało na ten temat powstało treści, może powodować wewnątrz wielu firm frustrację. Szczególnie taką wynikającą ze starć między tymi dwoma tytułowymi działami.

To, że między sprzedażą i marketingiem co jakiś czas występują burze, to wiadomo. Można by nawet zaryzykować stwierdzenie, że to, jak wielu jest specjalistów, którzy w stopkach mianują się „XYZ of Sales & Marketing”, jest poniekąd pokłosiem tego, że firmy chcą tych konfliktów maksymalnie uniknąć.

POLECAMY

Oliwy do ognia może dodawać to, że co jakiś czas jakiś ambitny do zmian marketingowiec, bądź utrapiony zmaganiami z „tą drugą stroną” handlowiec, napiszą właśnie artykuł na temat integracji tych dwóch działów. Dlaczego moim zdaniem jest to dolewanie oliwy do ognia? Bo część tych artykułów często tylko pretensjonalnie informuje, o tym, jak powinno być, nie zagłębiając się w ogóle, jak to zrobić. Co więcej, w zależności od tego, która z tych stron w danym momencie przytacza swoją perspektywę, artykuł może wyglądać zupełnie inaczej i być równie nieprzydatny dla osoby czytającej, jeśli ktoś ciągnie tylko w swoim kierunku – marketingu lub sprzedaży.

Wyobraźmy sobie sytuację, że to marketingowiec pisze artykuł. Prawdopodobnie skupi się on na udowodnieniu, że jego działania są, ogólnie rzecz biorąc, przydatne zarówno dla firmy, jak i dla handlowców. Zazwyczaj tak wyglądają artykuły marketerów, którzy poruszają ten temat. Problemem jest to, że zazwyczaj nic z nich nie wynika, bo nie łączą one perspektywy obydwu stron i autor nie wskazuje w nich rozwiązań dla czytającego. Jak można się domyślić, handlowiec, który ma miliard swoich spraw, nie ma raczej czasu, aby czytać, czym się dany marketer zajmuje i dlaczego według niego jest to ważne.

Co jednak w przypadku, jeśli artykuł będzie przygotowany przez kogoś z mocno sprzedażowym zacięciem? Prawdopodobnie handlowiec poruszy wtedy temat z perspektywy, „co marketing może dla Ciebie zrobić, żeby Ci było dobrze”. No i czytający idzie potem do marketingu, daje swoje pomysły, a tam spotyka się z oburzeniem, że „no, ale jak to?”. Przecież oni w marketingu mają wystarczając...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy