Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing

24 marca 2022

NR 38 (Marzec 2022)

Nowoczesny marketing dla e-commerce. Jak dotrzeć do docelowego klienta w internecie?

0 240

Założyłeś własny sklep internetowy, znalazłeś najlepsze produkty, a teraz siedzisz wygodnie w fotelu i czekasz na zyski, które jednak… nie nadchodzą, ponieważ klienci nie odwiedzają sklepu i wcale nie robią w nim zakupów, tak jak tego oczekiwałeś. Żeby znaleźć klientów i faktycznie zacząć zarabiać w e-commerce, trzeba się postarać i zainwestować w marketing internetowy. Sprawdź, jak dotrzeć do docelowych klientów, a następnie zachęcić ich do zakupu.

Jak dotrzeć do docelowego klienta w internecie?

Samo posiadanie sklepu internetowego to nie wszystko. Jeśli chcesz sprzedawać, musisz sprawić, żeby użytkownicy się o Tobie dowiedzieli. Sprawdź, jak to zrobić.

POLECAMY

  1. Daj się znaleźć w Google
    Nie ma efektywnej sprzedaży w internecie bez marketingu w wyszukiwarkach. Jeśli chcesz wypromować sklep w sieci, musisz zainwestować w pozycjonowanie i reklamę Google Ads. W ten sposób dotrzesz do użytkowników, którzy w danym momencie naprawdę szukają Twoich produktów lub usług i są nimi zainteresowani. Pamiętaj jednak, że:
  • na efekty pozycjonowania trzeba poczekać co najmniej pół roku, a często nawet dłużej;
  • w pozycjonowaniu sklepu najlepiej sprawdzi się tzw. pozycjonowanie szerokie, które polega na promocji biznesu e-commerce na wiele fraz w tym samym czasie;
  • w przypadku Google Ads opracuj listę fraz kluczowych, które sugerują intencje zakupu;
  • jeśli masz ograniczony budżet, najpierw zainwestuj w pozycjonowanie, a gdy SEO przyniesie efekty w postaci wzrostu sprzedaży, nabyte środki zainwestuj w rozwój kanału Google Ads.
  1. Wykorzystaj różne kanały sprzedaży
    Twoi klienci w internecie znajdują się nie tylko w wyszukiwarce Google, ale także w innych miejscach. Dlatego chcąc dotrzeć do nowych użytkowników, nie powinieneś ograniczać się jedynie do promocji w wyszukiwarce Google. Jakie inne kanały sprzedaży i pozyskiwania klientów warto uruchomić?
  • Postaw na aktywność w mediach społecznościowych – stwórz firmowe kanały przede wszystkim na Facebooku i Instagramie. Jeśli jednak działasz na przykład w branży ślubnej, pomyśl także o promocji przez Pinterest. Twoja oferta skierowana jest do pokolenia obecnych nastolatków i „młodych dorosłych”? Nie masz wyjścia, musisz pomyśleć o działalności na TikToku.
  • Pomyśl o influencer marketingu – dobrze dobrany influencer, który poleca Twoje produkty, to prosta droga do wzrostu sprzedaży i poszerzenia portfela klientów. Pamiętaj jednak, by wybrać influencera, który naprawdę używa Twoich produktów i cieszy się zaufaniem użytkowników.
  • Zainwestuj w e-mail marketing – to skuteczny sposób nie tylko na wzrost sprzedaży, ale także na komunikację z klientami. Jak zwiększyć sprzedaż i interakcję z tego kanału? Zadbaj, by w wiadomościach mailowych:
  • zastosować spersonalizowany przekaz;
  • informować o rabatach i promocjach;
  • przesyłać indywidualne kody rabatowe;
  • ratować porzucone koszyki, np. poprzez zaoferowanie darmowej dostawy na zakupy czy też kodu rabatowego.
  1. Dziel się wiedzą i buduj pozycję eksperta
    Jak zwiększyć prawdopodobieństwo przyciągnięcia klienta do witryny? Jednym ze skutecznych sposobów jest aktywne dzielenie się wiedzą. W ten sposób budujesz pozycję eksperta w branży i zwiększasz szansę, że użytkownik Cię zapamięta i wróci, kiedy będzie potrzebował Twoich produktów. Jak możesz dzielić się wiedzą o branży i swoich produktach w internecie?
  • Uruchom bloga w swojej witrynie e-commerce i regularnie publikuj na nim wartościowe treści – np. recenzje produktów, porady i wskazówki.
  • Załóż własny kanał na YouTubie – to znakomite miejsce na recenzje wideo i dotarcie do użytkowników, którzy wolą przekaz wizualny od tekstowego.
  • Bądź aktywny także offline – pojawiaj się na targach, konferencjach i eventach branżowych.
     


Jak zachęcić użytkowników do zakupu w sklepie internetowym?

Samo zbudowanie ruchu w sklepie nie oznacza, że automatycznie zyskasz więcej klientów i zanotujesz większy zysk. Zdarza się, że użytkownicy, owszem, odwiedzają stronę sklepu i przeglądają ją, ale nie realizują transakcji. Istnieje jednak kilka skutecznych sposobów, dzięki którym możesz ich do tego zachęcić i zwiększyć sprzedaż w biznesie e-commerce.

  1. Przystosuj sklep do działania na mobile
    Sklep nieprzystosowany do pracy na urządzeniach mobilnych jest w zasadzie bezużyteczny. Wszystko dlatego, że sprzedaż przez smartfony rośnie z roku na rok. Dlatego też zadbaj, by i Twój sklep dobrze prezentował się na urządzeniach mobilnych i zapewniał płynność działania. W tym celu:
  • stwórz responsywny sklep, który automatycznie dostosowuje swój wygląd do ekranu urządzenia, z którego korzysta użytkownik;
  • zadbaj o odpowiednią wielkość czcionek i odstępy pomiędzy poszczególnymi elementami klikalnymi;
  • wykonaj testowe zamówienie na smartfonie, by zidentyfikować przeszkody, które może napotkać użytkownik w trakcie realizacji zamówienia;
  • skorzystaj z wyszukiwarki i filtrowania na urządzeniu mobilnym i sprawdź, jak działają;
  • otwórz raport „Obsługa na urządzeniach mobilnych” dostępny w Google Search Console i sprawdź, czy narzędzie wskazuje jakieś błędy w tym zakresie;
  • skorzystaj z narzędzia Mobile Friendly Test, by upewnić się, że sklep jest dostosowany do urządzeń mobilnych.
  1. Popracuj nad szybkością witryny sklepu
    Użytkownicy w internecie są niecierpliwi i chcą jak najszybciej zapoznać się z ofertą sklepu oraz dokonać zamówienia. Powinieneś im to umożliwić poprzez poprawę szybkości działania strony. W ten sposób unikniesz sytuacji, w której użytkownik nie może dokonać zamówienia, ponieważ wciąż czeka na załadowanie się strony i ostatecznie rezygnuje. Jak popracować nad czasem ładowania witryny e-commerce?
  • Ogranicz elementy multimedialne do absolutnego minimum.
  • Stosuj jedynie nowoczesne formaty zdjęć – JPG lub JPEG.
  • Znajdź kompromis między wysoką rozdzielczością zdjęć a ich rozmiarem – unikaj wgrywania zdjęć na serwer bezpośrednio z aparatu.
  • Ogranicz długość kodu JavaScript i HTML.
  • Zadbaj o dobry hosting, dopasowany do Twoich potrzeb, który jest w stanie obsłużyć duży ruch w tym samym czasie.
  • Rozważ zastosowanie sieci rozproszonych serwerów CDN.
  • Sprawdź, czy strona www sklepu korzysta z pamięci podręcznej.
  1. Zadbaj o intuicyjny sklep przyciągający wzrok
    Strona sklepu internetowego to Twoja wizytówka. Musisz o nią zadbać, by była dla użytkowników atrakcyjna zarówno pod względem wizualnym, jak i pod kątem korzystania z witryny. W tym celu:
  • zbuduj intuicyjne drzewko kategorii – każda nazwa powinna jasno informować, co się w niej znajduje;
  • jeśli masz dużo produktów w sklepie, pomyśl o stworzeniu kategorii i podkategorii;
  • dodaj menu okruszkowe, by powiadomić użytkownika, w jakim miejscu na stronie się znajduje;
  • stwórz hamburger menu, które jest funkcjonalne niezależnie od urządzenia, z którego korzysta użytkownik;
  • zadbaj o dobry układ i wygląd witryny, które ułatwiają korzystanie ze strony – istotne są: kontrast między tłem a treścią, rozmieszczenie przycisków, kolorystyka całej strony i wielkość czcionki;
  • dodaj wewnętrzną wyszukiwarkę oraz opcję filtrowania produktów według określonych parametrów (np. rozmiar, kolor, cena itp.).
     

 

  1. Dodaj wysokiej jakości zdjęcia i opisy produktów
    Użytkownik siedzący przed ekranem komputera lub smartfona nie może zapoznać się z produktem tak samo, jak mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Nie dotknie produktu, nie zobaczy jego dokładnych wymiarów, materiału, z którego jest zrobiony, nie przetestuje funkcji. Musisz ułatwić mu podjęcie decyzji i przedstawić wszystkie cechy produktu. Jak to zrobić? Wykorzystaj zdjęcia i treści.
  • Dodaj na stronie produktowej zdjęcia, które prezentują produkt w całości i z różnych perspektyw, a także pozwalają przyjrzeć się detalom.
  • Zadbaj o jakość zdjęć – wysoką rozdzielczość i białe tło.
  • Zapewnij możliwość zbliżenia zdjęć.
  • W razie możliwości dodaj zdjęcia 360 oraz zdjęcia kontekstowe, które pokazują produkt w momencie korzystania z niego.
  • Dodaj na stronie produktowej treści, które pokażą użytkownikowi, w jaki sposób produkt może poprawić jego komfort.
  • Dodaj na stronie produktowej specyfikację techniczną – sprawdzi się ona w wysokospecjalistycznych branżach, np. budowlanej.
  • Stosuj język korzyści.
  • Zadbaj o czytelność treści, by użytkownik łatwo znalazł najważniejsze informacje – zastosuj boldy, wypunktowania, nagłówki.
  1. Uprość proces zakupowy
    Skomplikowany proces zakupowy to prosta droga do utraty potencjalnego klienta. Ten zniechęci się do finalizacji transakcji, jeśli będzie musiał wykonać zbyt wiele działań. Jak możesz ułatwić użytkownikowi drogę do kupna produktu?
  • Ogranicz proces zakupu do maksymalnie trzech kroków.
  • Dodaj możliwość dokonania zakupu bez rejestracji oraz opcję logowania za pomocą kont w mediach społecznościowych.
  • Dodaj na stronie koszyka zakupowego oś czasu – pokaż użytkownikowi, jakie etapy dzielą go od dokon...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy