Aktualnie wielu konsumentów coraz częściej szuka oszczędności, również jeżeli chodzi o zakup sprzętu elektronicznego. Czy to główny powód wzrostu popularności marek własnych?
Rzeczywiście, atrakcyjne ceny to bez wątpienia mocny argument, aby przy zakupach elektroniki wybrać właśnie produkt marki własnej, ale na pewno nie jedyny. Klienci wybierają sklep, któremu ufają, więc jeśli będzie on spełniać ich oczekiwania, w sposób naturalny zaczynają ufać też jego markom własnym. W sieci MediaMarkt odpowiadamy na potrzeby naszych klientów i dbamy o to, aby każdy znalazł u nas produkt dobrej jakości, na który go stać. Sprzęty marek własnych stanowią tańszą alternatywę dla produktów znanych na rynku marek, a nasi klienci doceniają ich jakość i coraz chętniej po nie sięgają. Stosunek jakości do ceny ma zawsze ogromne znaczenie dla kupujących. Jeśli użytkownik nowych technologii lubi próbować nowych rozwiązań i nie zamyka się tylko na konkretne marki, ma większe szanse na wypróbowanie i docenienie potencjału produktów private label.
POLECAMY
Jak wyglądają tendencje w tym sektorze w Polsce w porównaniu z innymi krajami europejskimi?
Zarówno w Polsce, jak i na rynku europejskim obserwujemy trend wzrostowy. Od kilku lat sektor private label odnotowuje boom, który rozpoczął się od sektora żywnościowego i obejmuje kolejne gałęzie. Często producentami marek własnych są uznani producenci z danej kategorii, którzy indywidualnie pod nasze potrzeby i analizy tworzą gotowe produkty dla konsumenta.
Nasze marki własne rok do roku osiągają dynamiczny przyrost rzędu kilkudziesięciu procent i wciąż widzimy potencjał na znacznie więcej. W związku z tym wprowadzamy do naszych produktów RTV nowe technologie, np. QLED.
Duży potencjał w rozwoju oferty marek własnych został zauważony w MediaMarkt już jakiś czas temu. Można powiedzieć, że w swojej branży jesteście pionierem, jeśli chodzi o wprowadzenie własnych linii produktów.
Zgadza się. Marki własne wprowadziliśmy do naszej oferty jako pierwszy sprzedawca elektroniki użytkowej w Polsce. Zaczęło się to w 2010 r., a teraz cały czas rozwijamy ich ofertę. Dostrzegliśmy duży potencjał w tym obszarze, ponieważ ludzie lubią mieć wybór. Dbamy, aby każdy z naszych klientów mógł dostać to, czego potrzebuje, w cenie dostosowanej do każdej kieszeni, nie doznając przy tym uszczerbku na jakości.
Co klienci najbardziej doceniają w produktach private label?
Oczywiste jest, że wybierając produkty marek własnych, klienci poszukują nie tylko oszczędności. Produkty te spełniają ich oczekiwania w tym zakresie, jednak to zdecydowanie za mało. Marki własne już by nie istniały, gdyby klienci nie byli zadowoleni z ich jakości. Jeśli mówimy o markach własnych, często mamy do czynienia z gadżetami, dlatego ważny jest też wygląd, ciekawy design. Wszystko to staramy się spełniać. A klienci? Zdecydowanie to doceniają. Świadczy o tym chociażby wyróżnienie w konkursie Konsumencki Lider Jakości 2022, przyznany marce ok.
![]()
Jakie produkty marek własnych są najbardziej popularne wśród kupujących?
W pierwszej kolejności małe AGD – produkty sezonowe, turystyczne, kuchenne.
Ogromny wzrost notujemy również w kategorii akcesoriów elektronicznych. Nie jest tajemnicą, że szczególnie takie brandowe, jak Samsung czy Apple, znacznie podrożały. Nasze produkty spod szyldu ISY posiadają wszystkie wymagane certyfikaty oraz w pełni współpracują z produktami Apple, Samsung czy Xiaomi.
Warto również podkreślić zmianę w sekcji RTV – telewizory. Dostrzegamy duży potencjał nie tylko w podstawowych modelach o mniejszych przekątnych, ale bardziej zaawansowanych technologicznie – dlatego już w listopadzie pojawi się seria telewizorów QLED pod marką PEAQ – oferować będzie pełne wsparcie smart od Google, bardzo dobre parametry obrazu dzięki technologii QLED, różne przekątne, a cenowo pozostanie na przystępnym poziomie – to świetna alternatywa dla pasjonatów technologii. Szykujemy również w związku z tym kampanię oraz ofertę BlackFriday i Christmas, aby dobrze rozpocząć nowy projekt – zachęcam do sprawdzenia.
Jednocześnie na przełomie listopada i grudnia wprowadzamy linię niedrogich sprzętów dużego AGD pod marką KOENIC – przy znacznym wzroście cen sprzętów dużego AGD w ostatnich latach, będziemy mogli zaoferować klientom tańszą alternatywę w pralkach, lodówkach, kuchenkach. To również świetne rozwiązanie dla osób i firm, które wyposażają np. mieszkania pod wynajem. Dostaniemy sprawdzony sprzęt w bardzo dobrych cenach.
Zapraszam do śledzenia naszych nowości również na stronie MediaMarkt oraz na portalach społecznościowych – każda premiera będzie na bieżąco przedstawiana.
W kontekście marek własnych czasem pojawiają się zarzuty o pogorszenie jakości kosztem niskiej ceny. Czy rzeczywiście tak jest?
Produkty zrobione specjalnie dla firmy MediaMarkt są sprawdzane przez Stiftung Warentest, czyli niemiecką fundację, która przeprowadza porównawcze testy produktów i usług. Nie ma więc możliwości, aby w naszej ofercie znalazły się produkty niesprawdzone, niskiej jakości, która nie pozwala na wysoki komfort użytkowania. Bywa, że klient jest przywiązany do konkretnej marki i wówczas żaden inny producent nie jest w stanie spełnić jego oczekiwań, a więc nie zaufa także markom własnym. Niemniej zachęcam, aby samemu je wypróbować i przekonać się, że ich jakość może być w wysokim stopniu zadowalająca. Gwarantujemy również pełną obsługę serwisową – przy dużych sprzętach Door2Door, przy mniejszych – weryfikacja następuje już na miejscu w sklepie, co znacznie ułatwia rozwiązanie sprawy dla klienta – nie trzeba czekać w przypadku ewentualnej awarii.
Podobnie jak w przypadku innych sprzętów oraz naszej obsługi kierujemy się hasłem: zadowolenie klienta na pierwszym miejscu. Każda opinia, każdy sprzęt jest sprawdzany. Chcemy zdobyć zaufanie odbiorcy końcowego – i robimy to.
Do kogo są skierowane te produkty?
Mamy naprawdę bogatą ofertę produktów, która trafi do każdego. Wśród czterech marek własnych, jakie oferuje MediaMarkt, każda jest skierowana do innej grupy. Miłośnicy muzyki na pewno znajdą coś dla siebie wśród produktów marki PEAQ, która oferuje radioodbiorniki i głośniki przenośne, a także telewizory czy laptopy. Osobom, które szukają dobrego sprzętu do domu, przypadną do gustu odkurzacze, żelazka czy urządzenia kuchenne marki KOENIC. Natomiast w przypadku generalnego remontu kuchni, niemal wszystkie niezbędne sprzęty, jak lodówka, zmywarka czy piekarnik, oferuje marka ok. Pozostaje jeszcze czwarta marka – ISY. Produkty z jej logo przydadzą się każdemu miłośnikowi praktycznych gadżetów. Słuchawki, kable, pendrive’y, akcesoria do telewizorów i aparatów fotograficznych – to wszystko jest nie tylko szalenie przydatne w codziennym użytkowaniu, ale również może być świetnym pomysłem na niedrogi i praktyczny prezent.
Czy istnieje potencjał na rozwój/wzrost sprzedaży tego typu produktów?
Istnieje. Największą grupą odbiorców są klienci bezpośrednio w sklepach. Wyzwaniem jest przeniesienie tej dynamiki do kanału online. Nie jest tajemnicą, że odpowiednie pozycjonowanie oraz „klikalność” produktów przez klientów ma tutaj ogromne znaczenie. W tym wypadku produkty brandowe, jak Apple czy Samsung, mają przewagę – są bezpośrednio rozpoznawalne oraz wyszukiwane przez konsumenta. Rolą MediaMarkt jest również poprawa rozpoznawalności naszych marek w świecie internetu. Udało się to już m.in. na rynku niemieckim – teraz my dołączamy do tego projektu, inicjując kampanie na Facebooku, TikToku oraz innych szeroko pojętych mediach społecznościowych. Dostosowujemy również naszą stronę internetową.
Dodatkowo w kwestii samych produktów – wciąż poszukujemy nowych możliwości oraz kategorii do rozwoju. Cała strategia została ujednolicona w ramach holdingu, jakim jest MSHP – to również pokazuje, jak ważny jest to dla nas obszar.
![]()