Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa szefa

7 grudnia 2022

NR 42 (Listopad 2022)

Jak skutecznie motywować zespół do realizacji celów noworocznych?

0 111

W latach 40. XX w. niemiecki psycholog Karl Duncker przeprowadził badanie mające na celu określenie poziomu motywacji człowieka do realizacji zadań. Wnioski z tej analizy posłużyły twórcom teorii motywacyjnych do zbudowania wielu systemów mających budować zaangażowanie. Szczególnie bliskie są one twórcom organizacji turkusowych. Cóż zatem zbadał i do jakich wniosków doszedł Duncker?

Świeczka, pinezki i zapałki

Otóż badacz przygotował uczestnikom eksperymentu następujące przedmioty: świeczkę, pudełko z zapałkami oraz kartonik z pinezkami. Poprosił badanych, aby za pomocą dostępnego zestawu przymocowali do ściany świeczkę w taki sposób, aby można ją było zapalić. Wydaje się, że to zwykły problem do rozwiązania, łamigłówka, którą trzeba rozwiązać, a nie problem motywacyjny. Jednak obserwacje z tego badania są daleko bardziej idące, niż może się wydawać. Drucker wykazał, że człowiek bardzo często próbuje dojść do założonego celu najbardziej znaną, najprostszą lub standardową drogą. Kiedy osoby badane próbowały wykorzystywać wyłącznie takie metody, okazywało się jednak, że świeczka się nie utrzymywała, wosk skapywał i w ostateczności – cel nie został osiągnięty. Komu zatem udało się wykonać zadanie? Osobom, które wyszły poza znane dotąd sposoby myślenia i funkcje przypisywane przedmiotom stanowiącym element badania. Pudełko, w którym znajdowały się pinezki, mogło bowiem pełnić nie tylko rolę pojemnika na pinezki, lecz także stanow...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy