Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing

9 grudnia 2021

NR 36 (Listopad 2021)

Jak ratować porzucone koszyki w e-commerce? 13 skutecznych sposobów

0 51

Ponad 4 biliony dolarów – tyle tracą firmy e-commerce na całym świecie z powodu porzuconych koszyków1. To wielki cios dla internetowych sprzedawców. Mimo że na początku użytkownik zdecydował, że interesuje go konkretny produkt i dodał go do koszyka, ostatecznie nie zrealizował transakcji. Co to oznacza dla właścicieli biznesów e-commerce?

Oznacza to, że w stronie koszyka zakupowego tkwi ukryty potencjał. Jeśli go wykorzystasz, podniesiesz liczbę konwersji i sprzedaż w swoim sklepie. Sprawdź skuteczne metody, które pozwolą Ci ograniczyć liczbę porzuconych koszyków.

POLECAMY

Czym są porzucone koszyki i z czego mogą wynikać?

Porzucony koszyk to sytuacja w sklepie internetowym, w której użytkownik mimo dodania produktu do koszyka ostatecznie nie sfinalizował transakcji. Statystyki są nieubłagane – niemal 70% koszyków jest porzucanych w e-commerce w ogóle, a ponad 85% na urządzeniach mobilnych2. Wyobraź sobie, że 7 na 10 kupujących zostawia koszyk w supermarkecie w dowolnym miejscu i po prostu wychodzi. Niewyobrażalne, prawda? W internecie jest to jednak powszechne zjawisko. Można mu skutecznie przeciwdziałać. Co możesz zrobić, by uratować koszyk i zachęcić użytkownika do konwersji i realizacji zamówienia?

RAMKA 1
Z czego może wynikać rezygnacja z opłacenia zamówienia?

  • Zbyt wysokie koszty dostawy.
  • Dodatkowe opłaty, o których użytkownik wcześniej nie wiedział.
  • Zbyt długi proces zakupowy, obejmujący wiele kroków (powyżej 3).
  • Błędy techniczne na stronie internetowej.
  • Niska wydajność i prędkość strony.
  • Zbyt skomplikowany proces zakupowy (wymuszający wypełnianie długich formularzy).
  • Konieczność założenia konta w celu złożenia zamówienia.
  • Zbyt mało opcji płatności lub dostawy.


1. Zadbaj o prędkość strony
Szybkość działania strony to jeden z kluczowych elementów, które mogą wpływać na wysoki współczynnik porzuconych koszyków. 
Co możesz zrobić, by poprawić czas ładowania się witryny?

  • Zoptymalizuj witrynę pod kątem nowego czynnika rankingowego w organicznych wynikach wyszukiwania – Core Web Vitals.
  • Ogranicz nieużywany kod HTML i JavaScript.
  • Zmniejsz liczbę dużych obrazów oraz animacji.
  • Wykorzystuj nowoczesne formaty zdjęć – JPG i JPEG, które zajmują mniej miejsca na dysku.
  • Kompresuj zdjęcia i pliki.
  • Wykorzystaj sieć rozproszonych serwerów CDN, które przyspieszają ładowanie treści na stronie www.
  • Przetestuj prędkość strony w narzędziach GTmetrix lub PageSpeed Insights i zastosuj wyświetlone wskazówki.
  • Sprawdź, czy serwer oraz witryna obsługują pamięć podręczną.

2. Przystosuj witrynę do działania na urządzeniach mobilnych
Nie bez przyczyny współczynnik porzuconych koszyków jest większy na urządzeniach mobilnych. Prawdopodobnie wynika to z tego, że wiele stron wciąż nie działa płynnie i bezproblemowo na urządzeniach z mniejszym ekranem. Jeśli chcesz mieć pewność, że użytkownik jest w stanie zrealizować zamówienie na smartfonie czy tablecie, powinieneś:

  • wdrożyć responsywną wersję witryny,
  • skorzystać z narzędzia Mobile Friendly Test, który sprawdzi, czy witryna jest dostosowana do urządzeń mobilnych,
  • samodzielnie zrealizować testowe zamówienie na urządzeniu mobilnym,
  • sprawdzić dostępność treści (wielkość i czytelność czcionki) oraz przycisków na mobile.
     

 

3. Uwzględnij wszystkie koszty w koszyku zakupowym
W koszyku powinieneś zestawić oddzielnie:

  • koszt poszczególnych produktów,
  • koszty wysyłki,
  • dodatkowe opłaty, np. podatki,
  • całkowite koszty zamówienia.

W ten sposób użytkownik będzie w pełni poinformowany o wydatkach, które wiążą się z zakupem. Jeśli wysokość podatków i koszty wysyłki zależą od lokalizacji, umieść na stronie koszyka zakupowego specjalny kalkulator. Gdy użytkownik wpisze swój kod pocztowy, kalkulator automatycznie wyświetli wysokość podatku i koszty wysyłki. Podobną funkcję warto wdrożyć na stronie produktowej, by użytkownik nie został zaskoczony wyższymi opłatami w momencie otwarcia karty koszyka. W ten sposób zwiększysz zaufanie użytkownika już na początkowym etapie ścieżki zakupowej.

4. Umieść w koszyku szczegółowe podsumowanie dodanych produktów
Na stronie koszyka użytkownik chce przejrzeć całe swoje zamówienie. Możesz mu w tym pomóc, optymalizując stronę koszyka w taki sposób, by użytkownik mógł się zapoznać ze szczegółami każdego produktu. W tym celu umieść na stronie koszyka:

  • miniaturkę zdjęcia produktów,
  • cenę każdego produktu,
  • dokładną nazwę,
  • specyfikację (kolor, rozmiar, pojemność, wymiary itp.),
  • liczbę zamówionych produktów.

Na nazwie produktu warto umieścić link do strony produktowej. Wówczas użytkownik będzie mógł łatwo wrócić do niej, by przeczytać szczegółowy opis lub lepiej zapoznać się ze specyfikacją. Przejrzyste zaprezentowanie wszystkich informacji ułatwi użytkownikom podjęcie decyzji i zmniejszy liczbę porzuconych koszyków wynikających z niejasności informacji.

5. Dodaj CTA na stronie koszyka
Po dotarciu do strony koszyka użytkownik powinien mieć tylko dwie możliwości – kontynuowanie zakupów lub przejście do płatności. Szczególnie powinieneś wyróżnić link prowadzący użytkownika do kasy.
 

RAMKA 2
Jak zoptymalizować CTA zachęcające do płatności?

  • Umieść je w dwóch miejscach strony koszyka – nad i pod produktami.
  • Zastosuj kolorystykę przyciągającą wzrok.
  • Wokół buttonu zastosuj białą, pustą przestrzeń.


Pamiętaj, by nie wyłączać na stronie koszyka zakupowego przycisku wstecz. Większość użytkowników kliknie w niego po to, by kontynuować zakupy. Nie ma nic bardziej frustrującego niż wygaśnięcie strony czy też utrata danych wpisanych do formularza zamówienia po cofnięciu się do poprzedniej podstrony.

6. Zadbaj o możliwość edycji koszyka przez użytkownika
Strona koszyka zakupowego powinna być edytowalna. Oznacza to, że bezpośrednio na stronie koszyka użytkownik może:

  • usunąć produkty z koszyka zakupowego,
  • zmienić liczbę zamówionych produktów,
  • edytować rozmiar.

By ułatwić edycję, warto:

  • umieścić obok każdego produktu przycisk koszyka oraz edycji liczby i rozmiaru zamówionych produktów w postaci rozwijanego menu,
  • automatycznie aktualizować zawartość i wartość koszyka po zmianie wprowadzonej przez użytkownika, bez konieczności klikania w przycisk „Aktualizuj”.

7. Wykorzystaj podgląd koszyka na stronie produktu
Chcesz ułatwić użytkownikowi kontynuowanie zakupów po dodaniu produktu do koszyka? Zamiast przenosić go na pełnoekranową stronę koszyka, wyświetl na stronie produktowej minikoszyk wraz z linkiem do jego pełnostronicowej wersji. Jeśli nie chcesz wdrażać koszyka w miniaturowej wersji, zastosuj komunikat, który informuje użytkownika, że produkt został dodany wraz z linkiem do koszyka.
 


8. Uprość proces zakupowy
Długi i skomplikowany proces zakupowy może zwiększać ryzyko porzucenia koszyka przez użytkownika. Dlatego też w procesie optymalizacji UX sklepu internetowego powinieneś maksymalnie go uprościć. Oznacza to, że:

  • realizacja zamówienia powinna być możliwa w maksymalnie 3 krokach,
  • powinieneś umożliwić realizację zamówienia bez konieczności zakładania konta i logowania,
  • warto uprościć logowanie, np. przez wdrożenie logowania za pomocą kont w mediach społecznościowych,
  • powinieneś uprościć formularze zamówienia i prosić użytkowników tylko o te dane, które są Ci naprawdę niezbędne do realizacji zamówienia,
  • należy poinformować użytkownika, na jakim etapie realizacji zamówienia się znajduje, przez umieszczenie na stronie koszyka osi czasu ze wskaźnikami postępu.
     


Przykładowo, by zobaczyć kartę koszyka w sklepie Amazona, trzeba się z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy