Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing

9 grudnia 2021

NR 36 (Listopad 2021)

Jak atrakcyjna prezentacja produktu w e-commerce podniesie Twoją sprzedaż?

0 285

Klienci w e-commerce stają się coraz bardziej świadomi i przy wyborze produktu zwracają uwagę na wiele pozacenowych czynników. Zanim jednak otworzą swoje serca i portfele, muszą dowiedzieć się o produkcie jak najwięcej. Niestety, wiele marek zaniedbuje kluczowy etap na ścieżce zakupowej – kartę produktu. Jeśli chcesz wiedzieć, jak wyróżnić się na tle konkurencji i zwiększyć konwersję sprzedaży w e-commerce, poświęć kilka minut na zapoznanie się z tematem rich contentu.

Czym jest rich content?

Jest to pojęcie, które w Polsce jeszcze nie doczekało się jednolitej definicji, ale w zasadzie można tłumaczyć je dosłownie. „Bogata treść”, bo o niej mowa, to przeciwieństwo nudnych opisów na kartach produktowych, ze zdjęciami wątpliwej jakości. Rich content ma za zadanie zaangażować klienta i zachęcić go do samodzielnego poznania produktu, aby mógł samodzielnie ocenić, w jakim stopniu spełnia on jego potrzeby. Patrząc od strony biznesowej, jest to narzędzie łączące trzy kluczowe perspektywy w procesie sprzedaży internetowej – klientów, producentów (marki) i sklepy (platformy online). Dobrze wykonany rich content wykorzystuje interaktywne moduły i atrakcyjną szatę graficzną, zgodną z zasadami UX designu oraz wiedzą z zakresu neuromarketingu.
Wyspecjalizowane w tworzeniu rich contentu firmy na zlecenie producenta przygotowują karty produktów z wykorzystaniem takich modułów, jak slidery, hotspoty, infografiki, tabele porównawcze, ikony, materiały wideo oraz doskonale prezentujące się fotografie z kontekstem użycia. Dzięki nim użytkownik może zdobyć całą potrzebną do zakupu wiedzę o interesującym go produkcie. Klikając przycisk „dodaj do koszyka”, powinien odczuwać satysfakcję z dokonanego wyboru.
 

POLECAMY


Elementy rozbudowanej karty produktowej

Pominięcie atrakcyjnych z punktu widzenia kupującego treści produktowych w sklepach e-commerce często skutkuje wysokim wskaźnikiem odrzuceń (bounce rate) i mniejszym zaangażowaniem ze strony odwiedzających. Niestety, wiele firm przykłada zbyt małą wagę do prezentacji produktu. Często ograniczają się jedynie do napisania opisu pod kątem SEO i nawet nie zadają sobie pytania: „Co więcej mogę zrobić, by umacniać wizerunek marki i wspierać sprzedaż?”.
 


Producenci często nie zdają sobie sprawy z tego, że wiele platform online umożliwia wdrożenie rich contentu na podstronach produktów. Może on zawierać takie elementy, jak:

  • Content wideo – mogą to być spoty TV, filmy z wypowiedziami ekspertów z danej dziedziny albo materiały o charakterze produktowym lub instruktażowym.
  • Animacje – zwiększają atrakcyjność karty produktowej, a dodatkowo pozwalają zwizualizować cechę produktu, którą trudno byłoby przedstawić za pomocą opisu czy zdjęcia. Cechą taką może być np. kierunek rozprzestrzeniania się dźwięku z głośników czy przepływ powietrza w lodówce.
  • Infografiki oraz ikony – są dobrym sposobem na zobrazowanie konkretnych cech oraz właściwości danego towaru.
  • Tabele porównawcze – skutecznie pomagają klientowi w podjęciu decyzji zakupowej, jeśli produkt jest dostępny w wielu wariantach. Z kolei sprzedawcy ułatwiają up-selling.
  • Hotspoty – interaktywne punkty naniesione na zdjęcie produktu, które są najczęściej stosowane w celu przedstawienia jego fizycznych cech. Pozwalają precyzyjnie wskazać wybrane elementy i wyświetlić dodatkowe opisy po najechaniu na nie myszką.
  • Różnorodne zdjęcia – ceni się ich jakość i szczegółowość. Można dzięki nim pokazać zastosowania konkretnego przedmiotu, a współczesne trendy coraz częściej kładą nacisk na tzw. 
  • zdjęcia kontekstowe, czyli pokazujące produkt w codziennym użyciu.
  • Slidery – wykorzystuje się je np. w celu pokazania pozostałych produktów z serii bądź przekazania dodatkowych informacji o zaawansowanych cechach produktu, bez wydłużania karty, co mogłoby ograniczyć jej czytelność.
     


Rich content na ścieżce zakupowej

Ścieżka zakupowa to proces decyzyjny związany z nabyciem towaru. Zaczyna się od tzw. wyzwalacza, a więc zdarzenia wywołującego myśl o dokonaniu zakupu. Przykładowo, awaria urządzenia skutkuje poszukiwaniem nowego. Następnie potencjalny klient zaczyna szukać źródeł informacji. Sprawdza dostępne na rynku oferty, branżowe portale, publikowane w internecie rankingi i poradniki.
W zależności od kategorii produktu proces ten może trwać od kilku minut (w przypadku produktów pierwszej potrzeby i zakupów powtarzalnych) do kilku miesięcy (dotyczy m.in. produktów złożonych technologicznie, drogich, luksusowych), w trakcie których użytkownik może wejść do sklepu wielokrotnie.
Karty produktów wraz z listingami są najczęściej przeglądanymi podstronami w sklepach e-commerce (Etap 2). Po wpisaniu nazwy interesującego nas przedmiotu w wyszukiwarce większość wyników kieruje bezpośrednio właśnie do podstron produktowych. Z tego względu każdy producent, któremu zależy na odpowiedniej jakości komunikacji i wspieraniu konwersji sprzedaży online, powinien zadbać o ten element ścieżki zakupowej.
 

Ścieżka zakupowa w e-commerce:
W obrębie samego e-commerce ścieżka zakupowa dzieli się na cztery kluczowe etapy:
Etap 1: Wejście.
Etap 2: Zbieranie informacji.
Etap 3: Wybór/decyzji.
Etap 4: Finalizacja.


Jak działa dobrze przygotowany rich content?

Główne zadania, jakie pozwala skutecznie realizować rich content, to:

  • pokazanie klientowi korzyści wynikających z zakupu danego produktu,
  • skrócenie ścieżki zakupowej (przez dostarczenie kompletu informacji o produkcie w angażujący i atrakcyjny sposób – dokładnie tam, gdzie klient tej wiedzy poszukuje),
  • wyróżnienie oferty na tle konkurencji (nie od dziś wiadomo, że atrakcyjny design sprzedaje skuteczniej),
  • personalizacja treści i edukacja użytkownika będącego na początku ścieżki zakupowej,
  • ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy