Handlowiec też człowiek – cechy skutecznego działu sprzedaży

Temat numeru

Nie tak dawno temu podczas rozmów dało się zauważyć specyficzne skrzywienie na dźwięk zdania „Pracuję jako handlowiec”. Wiązało się z to z przekonaniem, że zawód ten łączy się z pewnymi określonymi zrachowaniami, których my, jako klienci, w codziennym życiu nie lubimy. Od razu czujniej podchodziło się do rozmówcy i bacznie sprawdzało, czy aby na pewno czegoś nam nie „wcisnął” i nie wychodzimy z rachunkiem na rzecz, której wcale nie potrzebujemy. Mówiąc krótko, handlowcy kojarzyli nam się z naciągaczami lub „ściskaczami”. Na szczęście to przeszłość. Postrzeganie tego zawodu dość mocno się zmieniło. Oczywiście nie samo z siebie, to właśnie handlowcy zadbali o to, żeby wykonując swoją pracę zostawiać po sobie dobre wrażenie. Jak? Sprawdź.

Skuteczny, znaczy jaki?

Krótko mówiąc taki, który ma wyniki. A jak wszyscy dobrze wiemy, wyniki nie robią się same. Składa się na nie bardzo proste równanie, w którym bardzo często ciężko o dodatni wynik:

POLECAMY

umiejętności + narzędzia = wynik

Oczywiście, mocno uogólniony wzór, ale doskonale rozumiecie, co w nim jest najważniejsze i właśnie na tym się skupimy. Myśląc o skutecznym dziale handlowym, widzę drzewo. Silne, stabilne i dojrzałe drzewo. Pień to corowy, stały zestaw cech, które powinna posiadać każda osoba pracująca w tym zawodzie. Gałęzie to indywidualne umiejętności każdej osoby w zespole, które sprawiają, że cały team jest skuteczny. Bez gałęzi drzewo zostanie samym pniem, bez pnia drzewo zostanie samymi gałęziami. Tylko jedno i drugie jest w stanie stworzyć synergiczną całość, która będzie rosnąć i się rozwijać. 

Cechy corowe

Tak jak dobrze się domyślacie, w zależności o charakteru przedsiębiorstwa, branży, czy chociażby wartości w firmie każdy dział i skład zespołu będzie się różnił i dostosowywał do indywidualnych potrzeb. Biorąc jednak pod uwagę dział handlowy, niektóre z cech nie powinny od siebie odbiegać niezależnie od przestrzeni, w jakiej się obracamy. Patrząc na dobro firmy i osiąganie jak najlepszych wyników, musimy skupić się na osobach, które tym, jakie są lub jakie chcą być, pomogą nam zarabiać. Skupmy się zatem na nich.

Doradca

Najlepszy ha...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy