Czy zaangażowanie społeczne sprzedaje? Tak, ale nie w tej chwili...

Temat numeru

Obecnie wiele firm angażuje się społecznie – często podyktowane jest to poczuciem odpowiedzialności, niekiedy obawą przed pozostaniem w tyle, czasem za takim działaniem stoi zimna kalkulacja potencjalnych zysków. Prospołeczna aktywność może wpłynąć pozytywnie na wizerunek firmy, jednak użyta jako narzędzie promocji lub sprzedaży w czasie kryzysu może okazać się strzałem w stopę.

Obecna rzeczywistość – jak nigdy wcześniej – zmotywowała firmy do zaangażowania się w pomoc potrzebującemu społeczeństwu. Już na początku marca Samsung zaoferował darmową dezynfekcję smartfonów wszystkich marek w swoich salonach Brand Store. Orlen przestawił swoje linie fabryczne na produkcję płynów dezynfekcyjnych. Sieci fast foodowe oraz cateringowe, takie jak McDonald, Amrest czy Maczfit, zaczęły dostarczać darmowe posiłki dla personelu medycznego. Totalizator Sportowy uruchomił serwis milionysposobownanude.pl, w którym udostępnia porady na temat pracy zdalnej, gotowania w domu czy animacji czasu dzieciom. Analogiczne działania w lokalnej skali podjęła też duża liczba małych i średnich przedsiębiorstw. Szycie maseczek, dystrybucja rękawiczek, zbiórki i dary dla ratowników medycznych – polski biznes, tak jak społeczeństwo, zaktywizował się charytatywnie na niespotykaną dotychczas skalę.

POLECAMY

Próba użycia aktywności prospołecznej do sprzedaży w czasie pandemii jest karkołomna

Wielu przedsiębiorców i marketerów zaangażowało społecznie swój biznes ze szczerego odruchu serca. Osoby kierujące firmami i markami są przecież przede wszystkim ludźmi, członkami tego samego społeczeństwa, które oddolnie włączyło się w walkę z epidemią. W ich ślady poszli kolejni, napędzając efekt kuli śnieżnej – „skoro nasza konkurencja robi coś dobrego, powinniśmy to zrobić i my”. Prawdopodobnie są też przypadki, w których za takim działaniem stoi zimna kalkulacja potencjalnych zysków. Prospołeczna aktywność może wpłynąć pozytywnie na wizerunek firmy. Ale próba użycia jej jako narzędzia promocji lub sprzedaży w czasie kryzysu jest karkołomna.
Nastawienie społeczeństwa do biznesu w czasie epidemii ilustrują wyniki badań prowadzonych od marca przez Kantar1. Konsumenci są racjonalni. Nie oczekują od marek takiej szlachetności, jaką wykazała się Coca-Cola, wstrzymując działania reklamowe na całym świecie i przekazując budżety marketingowe na walkę z wirusem. Konsumenci rozumieją, że firmy – tak jak oni – muszą normalnie działać. Produkować, rekla...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy