Czy sprzedawca powinien bać się automatyzacji?

Temat numeru

Czy należy się bać, że maszyny zabiorą nam pracę? Automatyzacja niewątpliwie zmieni proces sprzedażowy i pracę sprzedawcy. Jednak warto się przyjrzeć temu z drugiej strony, to znaczy korzyści dla sprzedawcy z wykorzystania automatyzacji.

Automatyzacja jako usprawnienie pracy handlowca

Automatyzacja od kilku lat stanowi powtarzający się wątek różnorakich analiz rynkowych – od prozaicznych kwestii dotyczących wpływu automatyzacji na zatrudnienie po należące do science fiction dywagacje o przyszłości relacji człowiek – maszyna. Dla sprzedawców jest to temat szczególnie ważny, ponieważ słowo „sprzedawca” pojawia się na listach zagrożonych zawodów w większości przypadków. 
Oczywiście sprzedaż sprzedaży nierówna. Czym innym jest praca sprzedawcy za sklepową ladą, a czym innym realizacja skomplikowanych procesów sprzedażowych, począwszy od pozyskiwania leadów, przez proces negocjacji, aż do opieki posprzedażowej. Wielokrotnie w tym kontekście pojawia się opinia, że umiejętności miękkich prawdziwego sprzedawcy nie jest w stanie zastąpić żadna maszyna – i jest w tym wiele prawdy. Nie oznacza to jednak, że automatyzacja nie wpłynie na pracę owych prawdziwych, „urodzonych” sprzedawców. 
Zacznijmy od metodologii przewidywania przyszłości. Prawdopodobieństwo zastąpienia danego stanowiska pracy przez automat oblicza się na podstawie kilku czynników, z których najważniejsza...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy