12 dobrych praktyk skutecznego wejścia na rynek sprzedaży

Temat numeru

Przyszedł ten dzień. Rekrutacja, w której brałeś udział, zakończyła się Twoim sukcesem. Firma dała informację zwrotną, że wita Cię na pokładzie organizacji, Twojej pierwszej (lub jednej z pierwszych) w roli handlowca. Towarzyszy Ci ekscytacja, ale jednocześnie zderzasz się z wieloma obawami. Zawód handlowca jest niezwykle ekscytujący, przepełniony dynamiką, ale wiąże się z nim również wiele zagrożeń, które mogą nas do niego zniechęcić.

Aby nie pojawiło się u Ciebie przekonanie: „Ja się do tego nie nadaję”, skorzystaj z lekcji, które odebraliśmy, wdrażając się do tego zawodu.

POLECAMY

Lekcja nr 1 – poznaj firmę, w której pracujesz

Proces skutecznego w działaniach sprzedażowych handlowca zaczyna się już na etapie wdrażania do organizacji. Czas onboardingu to świetna okazja do poznania organizacji, a więc zbudowania pierwszych relacji z ludźmi pracującymi w firmie. Dlatego też na tym etapie warto poznać strukturę firmy i odwiedzić wszystkie kluczowe działy, z którymi będziesz jako handlowiec pracować. Zwykle handlowcy, w zależności od struktury organizacji, pracują z marketingiem, logistyką, biurem obsługi klienta oraz księgowością. Sojusznicy w każdym dziale mogą z czasem okazać się cenniejsi niż złoto. Marketing wesprze materiałami handlowymi oraz analizą rynku; logistyk pomoże błyskawicznie rozwiązać problem z autem, gdy będziesz w trasie do swojego strategicznego klienta; biuro obsługi może okazać się dużym wsparciem, gdy w danym miesiącu nie będziesz w stanie dojechać do klientów mniej strategicznych biznesowo, ale ważnych dla firmy lub gdy będziesz na zasłużonym urlopie; księgowość – która pomoże Ci „ogarnąć” najgorszy element pracy handlowca, czyli „papierologię”. Sojusznicy w firmie to 1/3 Twojego sukcesu.

Bez względu na to, czy mówimy tu o formalnej roli, czy też nieformalnej, roli mentora nie da się przecenić. Doświadczony kolega nie tylko pozwali nam handlowcom wejść w organizację, ale też pokaże nam kluczowe procesy w firmie, możliwości oraz rozwiązania ułatwiające pracę.

Lekcja nr 2 – bądź mistrzem produktów i usług swojej firmy

Nawet najlepszy pod kątem warsztatu sprzedażowego handlowiec nie jest w stanie długoterminowo osiągać ponadprzeciętnych wyników, jeśli nie będzie miał opanowanej wiedzy produktowej lub wiedzy w zakresie świadczonych usług. Jeśli nie zweryfikuje tego menedżer sprzedaży, to zrobią to klienci. Dlatego też warto korzystać z wszelkiego rodzaju szkoleń produktowych, które czasem wydają się handlowcom nudne...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy