Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

21 stycznia 2021

NR 31 (Styczeń 2021)

PRACA W SPRZEDAŻY NIEJEDNO MA IMIĘ

23

Account Manager, New Business Manager, Business Developer, specjalista do spraw sprzedaży usług, Sales Executive, Lead Master, przedstawiciel handlowy, Customer Success Advisor, Sales Team Leader – te wszystkie stanowiska i wiele innych równie kreatywnych, mimo zastosowania różnego nazewnictwa mają wspólny mianownik, jakim jest sprzedaż. Warto wiedzieć, że pod każdą z tych funkcji często kryje się coś więcej. Są to: relacje, analityka, rozwój i kreacja

Z każdym zawodem wiążą się pewne stereotypy, z którymi przychodzi nam się mierzyć codziennie. Te zbiorowe przekonania o słuszności jakiegoś stwierdzenia nie zawsze są nacechowane negatywnie. Często są jednak powielane, z czym z pewnością wielokrotnie sam się spotkałeś. Jeśli wykonujesz zawód księgowej – najpewniej wystawiasz faktury. Jeśli zaś jesteś accountem social media – siedzisz na Facebooku, a pracując w sprzedaży – pozyskujesz klientów. Niezwykle łatwo skracamy dziesiątki obowiązków do jednego zadania, które często zamiast umacniać znaczenie zajmowanego stanowiska – odbiera mu pewien prestiż. Co, gdyby nagle okazało się, że nasze zawody są całkiem inne niż przypisywane im formy?

POLECAMY

Sprzedaż to relacje

O istocie utrzymywania relacji w zawodzie handlowca pisać można godzinami. Dobry kontakt z klientem potrafi zdecydować o powodzeniu całej transakcji, a właściwie poprowadzona komunikacja i zrozumienie potrzeb – o skutecznym nawiązaniu długofalowych relacji biznesowych między stronami. Dlatego w sprzedaży liczą się umiejętności miękkie. Jeśli uwielbiasz pracę z ludźmi, nieustanną wymianę poglądów i wiesz, jak właściwie pytać i słuchać – praca w działach sprzedażowych może okazać się strzałem w dziesiątkę. Oczywiście to, czy relacje odgrywają znaczącą rolę w procesie dotarcia do wartościowego klienta, zależy w dużym stopniu od branży. Tam, gdzie konkurencja jest duża, a jej oferta atrakcyjna – wyróżnik w postaci przemyślanej komunikacji zdecydowanie się sprawdzi. Sprzedaż to relacje, a relacje to sprzedaż. Jeśli jako handlowiec będziesz kierował się tą zasadą i dbał o to, by szczerze i z pasją podchodzić do tworzenia więzi z klientem, to już wkrótce na własnej skórze przekonasz się, że nie jest to banalne stwierdzenie niemające potwierdzenia.

Zrozumienie partnerskie, brak sztuczności w komunikacji, naturalność w kontaktach i umiejętność właściwej ekspresji w różnym miejscu i czasie – to cechy, które z pewnością wyróżnią dobrego handlowca na tle innych.

Sprzedaż to analityka

Nawet gdy klienci pojawiają się każdego dnia, a Twoja praca handlowa przynosi natychmiastowe efekty, nie zapominaj ich mierzyć. Każdy, kto pracuje w sprzedaży i ma za zadanie realizować „taski”, najprawdopodobniej od lat pozostaje w doskonałych przyjacielskich relacjach z Excelem (a jeśli nie – warto o nie zadbać). Podobnie jak w przyjaźni – nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli, są dni ekscytujące, pełne zadań, spotkań, pozytywnych wiadomości. Zdarzają się też takie, które swoim wyglądem przypominają raczej codzienną rutynę i dziwną stagnację w działaniu. Jeśli analizujesz, mierzysz, ale też prognozujesz – żaden z takich dni nie wprawi Cię w większe zaskoczenie i odpowiednio wcześniej zdołasz się na nie przygotować.

Zarówno biznesowo, jak i mentalnie.

Z analizą w sprzedaży spotykasz się często jeszcze przed jej rozpoczęciem. Poszukując ogłoszeń o pracę, niejednokrotnie zderzysz się z mnogością nazw stanowisk, wieloma kreatywnymi formami interpretacji pracy polegającej na dotarciu do klienta. Nie demotywuj się na początku drogi, kierując się zajmowanymi pozycjami, ale zwróć uwagę na kompetencje, których oczekuje od Ciebie przyszły pracodawca. Zmapuj samodzielnie interesujące Cię ogłoszenia i porównaj je każdorazowo ze swoim doświadczeniem, zapominając na chwilę, czy staniesz się liderem, specjalistą, przedstawicielem, czy developerem.

Praca w sprzedaży to również dobra powtórka z matematyki, statystyki i fizyki w jednym. Każdego dnia pracy zakrzywiasz czasoprzestrzeń, próbując w możliwie jak najlepszej wersji i najkrótszym czasie stworzyć ofertę… na słynne wczoraj.

Sprzedaż to rozwój

Każda zrealizowana transakcja, a następnie pozytywna rekomendacja od klienta to okazja do świętowania kolejnego małego sukcesu. Codzienne działania w działach sprzedażowych to nie tylko praca z klientami, ale również nauka i rozwój kompetencji, które umacniają Twój biznesowy wizerunek profesjonalisty. W pracy business developera codziennie stajesz przed wyzwaniem. Inaczej opiszesz usługę lub zaprezentujesz produkt introwertykowi z 20-letnim stażem pracy niż świeżo upieczonej businesswoman, która rozwija biznes dziecięcy. Jeśli nie dopasujesz swojej usługi do ich konkretnej potrzeby, najprawdopodobniej nie zyskasz zaufania i stuprocentowego potwierdzenia słuszności Twoich słów. A żeby tę usługę lub produkt skutecznie dobrać do marki klienta, musisz najpierw poznać jego świat, biznes, który kreuje, i rynek, w jaki celuje.

Praca w sprzedaży to codzienna motywacja. Dziś zgłębiasz tajniki sektora bankowego, jutro jesteś ekspertem w dziedzinie lokalnego rynku nieruchomości. Jeśli dzielenie się ciekawostkami z różnych sektorów biznesu sprawia Ci przyjemność, w tej branży będziesz miał ku temu ciągłe okazje. W sprzedaży nieznajomość rynku zdecydowanie wpływa na Twoją niekorzyść. Brak aktualnej wiedzy strategicznej, działań konkurencji, trendów konsumpcyjnych, najnowszych zmian rynkowych i...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy