Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczna sprzedaż & wizerunek

14 listopada 2019

NR 24 (Listopad 2019)

Kod sukcesu w biznesie

0 23

Zastanawiałeś się kiedyś, co powoduje, że niektórzy piastują lukratywne stanowiska w korporacjach lub zakładają doskonale funkcjonujące firmy, gdy tymczasem inni przez lata cierpliwie w roli petentów czekają na swoją szansę, a los całkowicie ignoruje ich awanse? Klucz do rozwiązania tej zagadki skrywa: samoświadomość, triada ludzi sukcesu oraz trening wzorcowych kompetencji.

Samoświadomość to fundament inteligencji emocjonalnej, która w 80% wpływa na sukces zawodowy i spełnienie prywatne. W USA mówi się, że piątkowi absolwenci wyższych uczelni pracują dla tych trójkowych, a czwórkowi lądują w polityce. Osoby o największym poziomie IQ to niekoniecznie tytani biznesu. Przyjrzyjmy się zatem kompetencjom, które najczęściej znamionują ludzi sukcesu.

RamkA 1
Jak badać czynniki sukcesu?

Warto skorzystać z certyfikowanego narzędzia psychometrycznego. Należy jednak uważać, ponieważ na rynku funkcjonuje sporo „kolorowych” testów, które przyciągają krzykliwym marketingiem, ale, gdy przyjrzymy się metodologii, odstręczają merytorycznie. Większość z nich bazuje na zakwestionowanej przez naukę postjungowskiej typologii lub popneuropsychologii. Bezpieczną alternatywą są restrykcyjnie przebadane (m.in. przez europejskie i amerykańskie Towarzystwa Psychologiczne) testy osobowości przeznaczone dla działów HR (np. Master Person Analysis lub Thomas).

Reżyserujesz czy statystujesz? 

Samouznanie jest znaczącym prognostykiem sukcesu. Najczęściej w biznesie wygrywają menedżerowie czy właściciele firm, którzy potrafią grać pierwsze skrzypce, decydować oraz wywierać skutecznie wpływ. Jednocześnie warto pamiętać o tym, żeby samouznanie nie było dominującym, narcystycznym podejściem w wyrażaniu siebie. Menedżer może się wówczas zamknąć na opinie płynące od zespołu, będzie działał zbyt agresywnie, wchodził za bardzo w twarde, mentoringowe podejście, co zazwyczaj powoduje opór. 

Menedżer emocji 

Osoby skuteczne w biznesie zarządzają swoimi emocjami. Wpływają pozytywnie na innych. Potrafią również wyłączyć emocje, gdy mogą wpływać na efektywność np. negocjacji. Nie trawią nieustannie traumatycznych sytuacji – urazów, trudnych decyzji (zwolnień), tymczasowych niepowodzeń, bo wiedzą, że trwanie w negatywnej mobilizacji emocjonalnej jest niedobre dla ciała i umysłu. Kiedyś jeden z przedsiębiorców z TOP 100 Forbesa zapytany przeze mnie, co jego zdaniem znamionuje ludzi sukcesu, powiedział mi bez kozery: „Kiedy prawdziwy fajter, menedżer lub właściciel relaksuje się w trakcie regenerującego snu, nieudacznicy rozkminiają przeszłe bzdury!”.

Mit ekstrawertyzmu 

W poppsychologii mówi się, że elementem kluczowym w osiągnięciu sukcesu jest postawa ekstrawertywna. I faktycznie, ekstrawersja może być w części pomocna w zarządzaniu, w sprzedaży czy w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej, ale jest bez dwóch zdań przeceniana. Osoba, która jest bardzo ekstrawertywna, niekoniecznie musi mieć najlepsze wyniki biznesowe. Dlaczego? Bo istotą zaangażowania takiego człowieka nie jest cel zawierający się w przestrzeni budowania relacji społecznych (utylitaryzm), ale bardzo często sama relacja (radość z kontaktu z drugim człowiekiem).
Niewątpliwie najlepszym podejściem w ramach kontaktów społecznych jest wyśrodkowanie skrajności (introwersji i ekstrawersji). Jak to wprowadzić w życie? Buduj kontakty, nawiązuj relacje, wchodź w small talk z klientem. Dopytuj swoich podwładnych i współpracowników na tyle, na ile jest to potrzebne, żeby zrealizować konkretny cel (zmotywowanie, zaangażowanie, zaciekawienie ofertą, budowanie kontaktu). Ale proszę, nie trwaj w tym punkcie dłużej niż jest to konieczne, ponieważ w podejściu utylitarnym chodzi przede wszystkim o to, aby nie trwonić najważniejszego kapitału naszego istnienia, czyli czasu.

RamkA 2
Triada ludzi sukcesu:

  1. Helicopter view
    Ludzie sukcesu zauważają więcej i szybciej od innych. Mają nosa do antycypacji (przewidywania) trendów, wyszukiwania okazji biznesowych. Nie zakopują się w masie danych. Od „aptekarskiego podejścia” mają ludzi. Osoby z TOP koncentrują się na wizji, celu globalnym. Zazwyczaj zauważają szanse i zagrożenia szybciej niż inni. Rysują ogólny obraz projektu, a zespół pomaga im go domknąć na niwie szczegółowych działań. Odpalają start-upy, z oddalenia koordynują procesy, ale do szczegółowej implementacji swoich wizji zatrudniają innych. 
    Rada: Idź za swoim talentem! Deleguj. Zauważaj szanse. Podążaj za wizją. „Apteką” niech zajmą się inni!
  2. Monetyzacja
    Wizja biznesu bez finalnej monetyzacji to kwintesencja naiwności zakończona niechybną katastrofą. Ludzie sukcesu każde działanie odnoszą do aspektu kasowego. Są maksymalnie utylitarni, tj. koncentrują się na pożądanych celach. Potrzebują od rynku i współpracowników ciągłej informacji zwrotnej, która relacjonuje tempo i zaawansowanie procesów biznesowych. 
    Rada: Priorytetyzuj działania swoje i koordynowanego z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy