Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

16 lipca 2020

Greenwashing – czym jest, przykłady

41

Nie jest tajemnicą, że marki od niepamiętnych czasów czasem wykorzystują dobre intencje konsumentów, aby wcisnąć im zwyczajny... kit.

Spotkaliście się kiedyś z produktem w sklepie, który aż razi swoim eko, zero waste, recycling opakowaniem? 100% naturalny, biodegradowalny, mniej plastiku i tak dalej. 

POLECAMY

Nietrudno wyłowić taki produkt spośród półek sklepowych, bo z roku na rok ich przybywa, a samo “bycie eko” staje się po prostu modne.  

Mam dla Was jednak złą wiadomość - niestety niektóre firmy lubią zarabiać na naszych dobrych intencjach zakupu ekologicznej wersji produktu i po prostu zatajają prawdę.

Zobacz czym jest greenwashing i sprawdź przykłady firm, które oskarżone były o takie praktyki.

Greenwashing – ekościema

Z perspektywy marketingu w wyszukiwarkach, hasła powiązane z ekologią, wyszukiwane są już setki razy miesięcznie.

Poniżej zestawienie kilku haseł, które użytkownicy wyszukują w Google. Dane dotyczą Polski.

 

Słowo kluczowe Miesięczna liczba wyszukiwań
eko kosmetyki 1000
ekologiczne środki czystości 1400
papier ekologiczny 600
zero waste sklep 1300
biodegradowalne worki na śmieci 400
żywnosć ekologiczna 1300

Źródło: Ahrefs

 

W obliczu kryzysu środowiskowego, producenci starają się zrobić wszystko, aby zapewnić konsumentom ekologiczne rozwiązania. Zmniejszają w tym celu ilość plastiku w opakowaniach, zamieniają je na papierowe, proponują produkty w dużej objętości (na przykład zapasy do mydeł) i ograniczają ilość substancji chemicznego pochodzenia w kosmetykach.

Niestety niektóre firmy, mimo zapewniania o poprawianiu jakości, tak naprawdę działają na niekorzyść środowiska lub nie robią nic w tej sprawie.

Greenwashing to termin, który pochodzi od angielskiego słowa whitewashing, które oznacza “wybielanie”. Słowo greenwashing zostało pierwszy raz użyte już w latach 80. przez dziennikarza New York Timesa. Greenwashing oznacza bezpodstawne kreowanie u konsumentów wizerunku, iż firma oferuje produkty wytworzone zgodnie z zasadami ekologii i ochrony środowiska.

Celem takiego zabiegu jest oczywiście poprawa PR i budowanie wizerunku firmy przyjaznej środowisku.

W 2008 i 2009 roku badacze z firmy TerraChoice zrobili research, biorąc pod lupę wielkie firmy z branży detalicznej w Stanach Zjed...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy