Nie jest tajemnicą, że marki od niepamiętnych czasów czasem wykorzystują dobre intencje konsumentów, aby wcisnąć im zwyczajny... kit.
Spotkaliście się kiedyś z produktem w sklepie, który aż razi swoim eko, zero waste, recycling opakowaniem? 100% naturalny, biodegradowalny, mniej plastiku i tak dalej.
POLECAMY
Nietrudno wyłowić taki produkt spośród półek sklepowych, bo z roku na rok ich przybywa, a samo “bycie eko” staje się po prostu modne.
Mam dla Was jednak złą wiadomość - niestety niektóre firmy lubią zarabiać na naszych dobrych intencjach zakupu ekologicznej wersji produktu i po prostu zatajają prawdę.
Zobacz czym jest greenwashing i sprawdź przykłady firm, które oskarżone były o takie praktyki.
Greenwashing – ekościema
Z perspektywy marketingu w wyszukiwarkach, hasła powiązane z ekologią, wyszukiwane są już setki razy miesięcznie.
Poniżej zestawienie kilku haseł, które użytkownicy wyszukują w Google. Dane dotyczą Polski.
Słowo kluczowe | Miesięczna liczba wyszukiwań |
---|---|
eko kosmetyki | 1000 |
ekologiczne środki czystości | 1400 |
papier ekologiczny | 600 |
zero waste sklep | 1300 |
biodegradowalne worki na śmieci | 400 |
żywnosć ekologiczna | 1300 |
Źródło: Ahrefs
W obliczu kryzysu środowiskowego, producenci starają się zrobić wszystko, aby zapewnić konsumentom ekologiczne rozwiązania. Zmniejszają w tym celu ilość plastiku w opakowaniach, zamieniają je na papierowe, proponują produkty w dużej objętości (na przykład zapasy do mydeł) i ograniczają ilość substancji chemicznego pochodzenia w kosmetykach.
Niestety niektóre firmy, mimo zapewniania o poprawianiu jakości, tak naprawdę działają na niekorzyść środowiska lub nie robią nic w tej sprawie.
Greenwashing to termin, który pochodzi od angielskiego słowa whitewashing, które oznacza “wybielanie”. Słowo greenwashing zostało pierwszy raz użyte już w latach 80. przez dziennikarza New York Timesa. Greenwashing oznacza bezpodstawne kreowanie u konsumentów wizerunku, iż firma oferuje produkty wytworzone zgodnie z zasadami ekologii i ochrony środowiska.
Celem takiego zabiegu jest oczywiście poprawa PR i budowanie wizerunku firmy przyjaznej środowisku.
W 2008 i 2009 roku badacze z firmy TerraChoice zrobili research, biorąc pod lupę wielkie firmy z branży detalicznej w Stanach Zjed...