Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Zapytaj specjalistę

21 września 2021

NR 35 (Wrzesień 2021)

Ekologia w sprzedaży – trend czy świadomość potrzeby zmian?

0 33

Grzegorz Rosa – właściciel i założyciel CustomPack.pl, platformy do projektowania i zamawiania personalizowanych opakowań online. Ekspert z 17-letnim doświadczeniem w branży poligraficznej, specjalizacja: opakowania z tektury litej i falistej z nadrukiem offsetowym, flexo i cyfrowym. Jego pasją zawodową jest optymalizowanie i automatyzowanie procesów w zakresie obsługi klienta, projektowania i produkcji. Z Agatą Drynko rozmawia na temat ekologii w sprzedaży, wymagań klientów względem firm „eco-friendly” oraz o tym, jakie znaczenie ma w handlu zrównoważony rozwój.

Jak zmienia się podejście klientów do ekologii w sprzedaży? Widzimy większe zainteresowanie tematem? Czy klienci bardziej zwracają uwagę, np. na kwestie opakowań?

POLECAMY

Klienci z każdym rokiem są bardziej świadomi problemów, jakie są związane z zanieczyszczeniem i niszczeniem środowiska naturalnego przez działalność człowieka, dlatego produkty ekologiczne w sprzedaży stają się coraz bardziej popularne. Dobry przykład to auta elektryczne, których jest znacznie więcej niż 10 lat temu, a fabryki je produkujące często są zasilane zieloną energią. Podobnie jest w produkcji opakowań. Po stronie producentów jest znaczna redukcja wytwarzanych odpadów dzięki zastosowaniu nowych technologii, a klienci coraz częściej oczekują surowców z recyklingu do produkcji opakowań. Rynek takich właśnie opakowań, które w 100% są wytwarzane z makulatury, rośnie najszybciej. To potwierdza, że ekologia jest ważna dla klientów.

Popularne stało się założenie, że wszystko to, co jest „eko”, jest drogie. Czy faktycznie tak jest? Czy w takim razie bycie „eko” w sprzedaży się opłaca i warto uwzględnić w długoterminowej strategii firmy taki cel, który wiąże się z ekologią?  

Faktycznie surowce ekologiczne są droższe i dotyczy to zarówno tektur, jak i tworzyw sztucznych, które są szybko biodegradowalne. Często jednak jest to niewielki odsetek wartości całego produktu, dlatego dla ostatecznego konsumenta nie stanowi to dużej różnicy. Natomiast wartość dodana jest ogromna, ponieważ wspólnie redukujemy ślad węglowy i ograniczamy zużywanie zasobów naturalnych, które są ograniczone. Tu odpowiedź jest jednoznaczna: opłaca się być „eko” dla naszej planety i to musimy postawić ponad rachunek ekonomiczny firmy. W moim przekonaniu nowoczesna firma w swojej długoterminowej strategii musi mieć taki cel, aby biznes łączył się z ekologią.

Jak bycie eco-friendly wpływa na wizerunek firmy? Czy ma to w ogóle znaczenie dla sprzedaży?

Obecnie zarówno globalne, jak i lokalne marki poszukują rozwiązań i materiałów ekologicznych – i dotyczy to nie tylko opakowań i materiałów reklamowych, lecz często stanowi nawet warunek w założeniach przetargowych. Firma oferująca obecnie produkty eco-friendly, ma zatem ogromny potencjał, aby pozyskać nowe rynki i klientów, i jest to też ważne dla rozwoju sprzedaży.

Czym, Pana zdaniem, jest spowodowana zmiana w podejściu klientów do ekologii w sprzedaży?

Moim zdaniem jest to coraz większa świadomość ekologiczna klientów spowodowana przez kampanie reklamowe oraz dyrektywy unijne, które wręcz wymuszają konkretne zmiany, jak np. zakaz używania jednorazowych naczyń plastikowych na żywność od 2021 r. To wszystko powoduje, że konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, czy produkt jest ekologiczny.

Kiedy wzrósł popyt na opakowania eko? Czy zauważył Pan jakiś konkretny moment wzrostu ich popularności oraz zapotrzebowania na nie?

Największy wzrost na opakowania ekologiczne rozpoczął się w 2020 r. wraz ze wzrostem sprzedaży e-commerce, gdzie powstaje bardzo dużo nowych produktów, które są ekologiczne i często wytwarzane w rzemieślniczy sposób. Do takich produktów najlepiej pasuje opakowanie eco-friendly i nasi klienci właśnie od zeszłego roku coraz częściej pytają nas, jaki odsetek surowca użytego do produkcji naszych opakowań pochodzi z recyklingu – dobrze że nasza odpowiedź to 100%.

„Zrównoważony rozwój” – jak mógłby go Pan zdefiniować? Jakie ma znaczenie w tradycyjnym handlu, a jakie w e-handlu?

Tu według mnie definicja jest niezmienna i warto ją przytoczyć, czyli zrównoważony rozwój naszeg...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy