Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

17 listopada 2022

Chargeback – czym jest i dlaczego warto z niego korzystać?

0 168

Kupiłeś produkt, ale okazało się, że nie jest zgodny z umową? Zamówienie nie zostało zrealizowane albo doszło do próby oszustwa ze strony sprzedającego? Jeśli płaciłeś kartą, to możesz w takim przypadku skorzystać z procedury odzyskania pieniędzy – chargeback. Sprawdź, na czym to polega i jakie musisz spełnić warunki, aby Twoją reklamację rozpatrzono pozytywnie.

Według danych Narodowego Banku Polskiego na koniec marca 2022 roku na polskim rynku znajdowało się 43,6 mln kart płatniczych. To oznacza wzrost o 370 tys. w stosunku do końca roku 2021. Zdecydowanie dominują wśród nich karty debetowe, które stanowią blisko 83 proc. Ich łączna liczba wyniosła 36,2 mln. Polacy chętnie korzystają z kart płatniczych, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę, że w razie wątpliwości co do zawartych transakcji mogą złożyć reklamację.

POLECAMY

Co to jest chargeback?

Chargeback oznacza zwrot środków za płatność zrealizowaną za pomocą karty płatniczej. Nazywany jest również obciążeniem zwrotnym lub odwrotnym obciążeniem. Dotyczy transakcji, które zrealizowano za pomocą kart Visa i Mastercard. Według danych Narodowego Banku Polskiego firmy te miały na koniec I kwartału 2022 roku 99,7% udziału w rynku kart w Polsce. Jeśli płacisz za zakupy online, to również możesz korzystać z karty płatniczej. Oprócz tego w sklepie internetowym możesz zapłacić, korzystając z przelewy24.pl. Może to być m.in. BLIK czy przelew online, który od razu dotrze do odbiorcy.

Zapłaciłeś kartą i zrealizowano Twoje zamówienie, ale niezgodnie z umową? W takim razie możesz żądać zwrotu pieniędzy w formie chargeback. Wystarczy, że złożysz reklamację do banku, który wydał użytą do zapłaty kartę. Jeśli zostanie ona zaakceptowana, to dojdzie do anulowania transakcji, a środki wrócą na Twoje konto.

Kiedy można skorzystać z chargeback?

Nie istnieje zamknięta lista przypadków, w których możesz ubiegać się o chargeback. Oto przykładowe sytuacje, które uzasadniają złożenie reklamacji:

  • bank naliczył więcej niż jedną opłatę za to samo zamówienie;
  • opłacony produkt nie został dostarczony – chargeback to ratunek w przypadku oszustwa;
  • zwróciłeś zakupy sprzedawcy w ustawowym terminie, ale nie oddał Ci on pieniędzy;
  • bankomat wypłacił nieprawidłową kwotę,
  • z konta pobrano inną kwotę niż wynosiła opłata za zakupy;
  • transakcję rozliczono w nieodpowiedniej walucie;
  • zamówiona usługa nie została zrealizowana.

Jak skorzystać z chargeback?

Jeśli doszło do jednej z wymienionych sytuacji lub innej, która uzasadnia skorzystanie z chargeback, to złóż reklamację do banku, który wydał kartę. Następnie instytucja ta sprawdzi, czy zgłoszenie spełnia wymogi odpowiedniej w tym przypadku organizacji – Visa lub Mastercard. Reklamacja trafia do sprzedawcy, który ma prawo przedstawienia dowodów wywiązania się z umowy. Jego wyjaśnienia przekazywane są do banku. Na tej podstawie instytucja ocenia zasadność zwrotu środków. W przypadku akceptacji reklamacji pieniądze wrócą na Twoje konto. Ile to może potrwać? Sprzedawca ma nawet 45 dni na przesłanie odpowiedzi na reklamację, dlatego musisz się uzbroić w cierpliwość. Jeśli tylko masz podstawy do skorzystania z chargeback, to warto spróbować.

Więcej o tej usłudze możesz się dowiedzieć tutaj: chargeback.

Przypisy