Automatyzacja i omnichannel – przepis na sukces w e-commerce

Otwarty dostęp

Jako przedsiębiorca sprzedający w internecie bez wątpienia ciągle myślisz o tym, jak zwiększyć wydajność procesów i ograniczyć koszty. Wprowadzenie strategii omnichannel oraz automatyzacja sprzedaży wyniesie Twój biznes na nowy, wyższy poziom!

Perspektywy skalowania biznesu e-commerce w 2022 r.

Mogłoby się wydawać, że na przesyconym rynku e-commerce nie ma wielu perspektyw wzrostu. Jest to błędne przeświadczenie, co potwierdzają dane. Wartość globalnego handlu internetowego wyniesie w 2024 roku prawie 7 biliona dolarów, a z roku na rok rośnie o blisko 12 proc. Na naszym rodzimym podwórku w ciągu najbliższych lat udział platform marketplace
w sektorze e-commerce wyniesie ponad 55 proc. Natomiast liczba sklepów internetowych w Polsce zwiększyła się o prawie 60 proc.

Zmiana w zachowaniu przeciętnego polskiego konsumenta również utwierdza nas w błędności postawionej tezy. Niemal 3/4 Polaków dokonywało w 2020 roku zakupów w Internecie, co oznacza wzrost o 11 proc. w porównaniu z rokiem 2019. Klienci deklarują, że w przyszłości będą jeszcze chętniej dokonywać zakupów online. Wraz z tym rosną oczekiwania względem przedsiębiorcy z branży e-commerce. Sprawny, szybki i bezproblemowy proces zakupowy powinien być teraz standardem, a niejednokrotnie to właśnie customer experience decyduje o tym, czy stracisz potencjalny lead, czy zyskasz lojalnego klienta.

Na szczęście z odsieczą przyszedł rozkwit rozwiązań technologicznych, które pomagają przedsiębiorcy odnieść sukces w e-handlu.
 


Czy wielokanałowość i automatyzacja jest potrzebna?

Wprowadzenie strategii omnichannel oraz automatyzacji sprzedaży dało tysiącom przedsiębiorców na całym świecie wymierne i długofalowe korzyści w postaci:

Dostępu do nowych grup klientów

Dzięki temu, że prezentujesz swoje produkty w wielu różnych miejscach, możesz dotrzeć do tysięcy nowych konsumentów. Warto postawić na obecność marki zarówno we własnym sklepie internetowym, jak i w kilku marketplace’ach. Prowadzenie sprzedaży w strategii omnichannel daje szansę na dotarcie do ponad 21 mln nowych klientów miesięcznie.

Łatwiejszej ekspansji zagranicznej

Kiedyś sprzedaż poza granicami Polski wiązała się z ogromem formalności oraz koniecznością kosztownych inwestycji. Globalizacja dała nam możliwość łatwego dostępu do zagranicznych konsumentów. Platformy marketplace takie jak Amazon, eBay czy Shopee pozwalają niskim nakładem pracy otworzyć się na zupełne nowe rynki zbytu.

Wyższej efektywności procesów wewnątrz firmy
Wprowadzenie wielu punktów styku klienta z marką pozwoli na gromadzenie informacji pochodzących z różnych źródeł. Zebranie i ujednolicenie tych danych będzie niezwykle cenne dla dalszej analityki biznesowej. Będziesz mógł dokładniej poznać swojego klienta, jego ścieżkę zakupową oraz zidentyfikować jego zachowania konsumenckie, aby jeszcze lepiej dopracować swoje wewnętrzne procesy. Takie informacje w dłuższej perspektywie przyczynią się do rozwoju firmy.

Sprawniejszego zarządzanie zasobami
Domeną automatyzacji jest pomoc w pozbyciu się powtarzalnych czynności, które zajmują czas zarówno Tobie, jak i twoim pracownikom. Synchronizacja magazynu z kanałami sprzedaży, masowe wystawianie ofert i nadawanie przesyłek, monitorowanie ich statusów z poziomu jednego panelu oraz automatyczne przekazywanie numeru nadania do marketplace oraz do klienta to tylko niektóre z zadań, o które nie będziesz musiał się martwić.

Zwiększenia świadomości marki

Ekspozycja firmy w wielu kanałach ma pozytywny wpływ na zwiększenie świadomości klienta na temat naszej marki. Statystycznie konsumenci wybierają produkty marek, które znają i którym ufają. Bycie rozpoznawalnym i widocznym w dobie olbrzymiej konkurencyjności to prosta droga do zbudowania bazy lojalnych klientów oraz zwiększenia przychodów.

Zagrożenia i jak im przeciwdziałać

Wprowadzenie automatyzacji wraz ze strategią omnichannel w firmie ma wiele plusów, jednak nieumiejętna implementacja nowych procesów może prowadzić do pewnych zagrożeń. Pierwszym z nich jest wydłużenie czasu realizacji zamówień ze względu na konieczność korzystania z wielu paneli administracyjnych w celu ich obsługi. Szybka i bezproblemowa wysyłka towaru do klienta to w dzisiejszych czasach być albo nie być dla sklepu internetowego. Długie oczekiwanie na zakupiony produkt skutecznie zniechęca konsumenta do marki, a badanie rynkowe wskazują, że dla 35% wystarczy jedno złe doświadczenie z firmą, aby z niej zrezygnować. Dodatkowym utrudnieniem może być również brak kontroli nad zasobami. Prowadzi to do rozbieżności ilościowych i cenowych, a takie błędy generują dodatkowe koszty. Jak temu przeciwdziałać? Wprowadzić kompleksowy system do zarządzania sprzedażą!

Liderem w kwestii rozwiązań wspierających sprzedaż e-commerce na każdym etapie obsługi zamówienia jest BaseLinker. Dzięki niemu integrujesz wszystkie kanały sprzedaży w jednym miejscu bez potrzeby logowania się do każdego serwisu z osobna. System z łatwością można dostosować do potrzeb swojej firmy, wybierając spośród ponad 500 integracji:

  • platformy marketplace – m.in. Allegro, eBay, Amazon, Shopee i wiele innych;
  • sklepy internetowe – m.in. PrestaShop, Shoper, WooCommerce, Magento;
  • ponad 80 kurierów oraz firm logistycznych specjalizujących się w wysyłaniu przesyłek na terenie Polski i na świecie;
  • ponad 300 hurtowni;
  • programy księgowe – Fakturownia, Firmao, iFirma, inFakt;
  • programy do szybkich wydruków – BaseLinker Printer, PrintNode;
  • pozostałe aplikacje wspierające codzienną pracę – BaseLinker Caller, BaseLinker Connect, Responso, Thunderbird, Slack;

Rozbudowany moduł automatycznych akcji przejmie wykonywanie powtarzalnych czynności, tym samym uwalniając przedsiębiorcy czas na dalszy rozwój firmy. Sprzedawcy korzystający z takiego rozwiązania raportują, że udało im się skrócić czas obsługi zamówień 7-krotnie.

Ponadto panel BaseLinkera może pełnić funkcję bazowego systemu ERP i centrum zarządzania produktami, pomagającą przy dostawach, inwentaryzacji oraz generowaniu i drukowaniu dokumentów magazynowych. Dzięki BaseLinkerowi zrealizujesz zamówienia szybciej, dokładniej i bez pomyłek!

Przypisy