Motywowanie przez kulturę. Rewolucja czy ewolucja?

Felieton

W 2013 r. jeden z brytyjskich szpitali poprosił o pomoc 2500 pracowników Amazona. Pomoc polegała na wyłapywaniu i oznaczaniu podejrzanych obiektów na zdjęciach medycznych. Coś w stylu: „Znajdź i wskaż różnice”. Za każde opisane zdjęcie pracownicy otrzymywali wynagrodzenie. Jasne było, że im więcej zdjęć opiszą, tym więcej zarobią. Pracownicy Amazona nie podejrzewali jednak, że biorą udział w eksperymencie. Badanie przygotowali psychologowie z Uniwersytetu Nowojorskiego. Naukowcy chcieli sprawdzić, jak różne czynniki wpływają na motywację pracowników. W tym celu podzielili uczestników na dwie grupy. Dla każdej z nich przygotowali inny scenariusz badania. Za moment opowiem Ci, jakie to scenariusze. Najpierw jednak przedstawię wyniki tego nietypowego eksperymentu.

Osoby w pierwszej grupie oznaczyły o 10% zdjęć więcej niż osoby z grupy drugiej. Tym samym zarobiły więcej. Jednak wykonały zadanie niedokładnie. W tym zespole część zdjęć została po prostu opisana źle. Natomiast osoby z grupy drugiej zachowywały się wręcz przeciwnie. Pracowały wolniej, ale dokładniej. W efekcie, choć zarobiły mniej, wykonały zadanie lepiej. Skąd ta różnica? Wkrótce to wyjaśnię, obiecuję.
Najpierw porozmawiajmy jednak, dlaczego ludzie pracują.

POLECAMY

Źródła motywacji

W 1985 r. profesorzy Edward Deci i Richard Ryan wydali książkę pt. Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. Badania nad źródłem motywacji do pracy trwały od ponad 100 lat. Jednak psycholodzy jednym głosem twierdzą, że książka Deciego oraz Ryana rzuca najjaśniejsze światło na ten temat. Autorzy piszą w niej o sześciu siłach, które napędzają nas do działania, a są nimi: zabawa, cel, potencjał, presja emocjonalna, presja ekonomiczna oraz bezwładność. Przyjrzyjmy się im bliżej.
O zabawie mówimy, gdy motywacją samą w sobie jest praca. Wstajesz rano, bo to, co robisz na co dzień, sprawia Ci frajdę. Każdy dzień w pracy jest ekscytującą przygodą. Codzienne zadania nie są problemami – są wyzwaniami, przy których świetnie się bawisz.
Je...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy