Żadne dwa kryzysy gospodarcze nie są takie same. Różnią się przyczyną i skalą problemów. Jest jednak coś, co je łączy. Przede wszystkim kryzys jest zjawiskiem przewidywalnym. Do tej pory zwiastunami nadciągających recesji były m.in.: przesadnie tanie kredyty mieszkaniowe (2008), przeszacowania wartości firm z sektora dot-com (2000), korupcja i centralizacja gospodarki (1980). Wyjątkiem są załamania gospodarcze spowodowane „czarnymi łabędziami”, czyli nagłymi i nieprzewidywalnymi zdarzeniami, takimi jak COVID-19. Skupmy się jednak na drugim wspólnym mianowniku wszystkich kryzysów (również tych wywołanych przez „czarne łabędzie”).
Obserwując konsumentów na przestrzeni ostatnich 60 lat, analitycy doszli do wspólnego wniosku, że w kryzysie zachowania klientów zmieniają się o 180 stopni, ale zmieniają się... w sposób przewidywalny.
Choć na pierwszy rzut oka można odnieść wrażenie, że w trudnych czasach klienci po prostu uważniej oglądają każdą złotówkę, zanim ją wydadzą, prawda jest bardziej złożona. Co więcej, niejednokrotnie okazuje się, że po powrocie do „normalności” konsumenci pozostają przy nowych nawykach zakupowych.
Dlatego tak ważne jest, żebyś zrozumiał, Drogi Czytelniku, jak zmieniają się klienci w czasie kryzysu. Ponadto Ty i Twoja firma musicie zmienić się razem z nimi.
POLECAMY
Stary podział już nie działa
Zacznijmy od tego, że w kryzysowej rzeczywistości nie istnieje tradycyjny podział konsumentów na podstawie demografii. To, czy Twój klient jest 30-letnią psycholożką z Gdańska, czy 65-letnim emerytem z Męcikału, ma takie samo znaczenie jak to, czy czytasz ten artykuł na papierze, czy w internecie. Na dłuższą metę nie liczy się równ...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!