Onboarding w sprzedaży

Strefa szefa

Kiedy taniec sprzedaży się kończy, umowa jest już podpisana, premie policzone i niedługo trafią na konto handlowca, może wydawać się, że to już koniec procesu sprzedażowego. Okazuje się jednak, że podobnie jak po rekrutacji musimy wdrożyć pracownika w jego obowiązki, tak i klienta firmy, w wielu przypadkach, trzeba nauczyć składania zamówień lub korzystania z zakupionego produktu.

Jeśli tego nie zrobimy, może okazać się, że klient nie będzie w pełni zadowolony z podjętej decyzji. I to jest właśnie często brakujący element w procesie sprzedaży, czyli dobry onboarding klienta. O tym właśnie będzie ten artykuł.

POLECAMY

Dlaczego onboarding klienta jest tak ważny?

W wielu firmach powtarza się jak mantrę, że utrzymanie klienta jest dużo tańsze od jego pozyskania. Celem onboardingu jest właśnie utrzymanie pozyskanych nabywców, aby wydłużyć do maksimum czas życia klienta (wskaźnik Life Time Value, LTV). Kiedy myślimy o onboardingu klienta, często pojawiają się nam w głowie przykłady firm sprzedających oprogramowanie, urządzenia techniczne czy usługi online wspierające w firmach różne procesy. Mają one zazwyczaj na celu przygotowanie finalnych użytkowników do bezproblemowego i pełnego wykorzystania możliwości oferowanych narzędzi. Firmy, które oferują dobre wsparcie wdrożeniowe, skutecznie realizują swoje usługi we współpracy z klientem w dłuższym okresie czasu i dają dużo większą satysfakcję użytkownikom, przez co ci chętnie korzystają z aktualizacji, nie odchodzą do konkurencji, bo wiedzą, że kiedy będą potrzebować, to otrzymają odpowiednie wsparcie.

Częstym problemem jest to, że klienci nie chcą korzystać z samoobsługowych rozwiązań na platformach B2B, dlatego że nie są dobrze nauczeni poruszania się po systemie oferowanym przez firmę. Czasem problem leży po stronie trudnych w obsłudze, nieintuicyjny...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy