Sześć doświadczeń w zarządzaniu sprzedażą i firmą, które sprawdziły się w pierwszym roku pandemii

Strefa szefa

Kilka tygodni temu „obchodziliśmy” rocznicę pandemii, która wstrząsnęła nie tylko światem i naszą codziennością osobistą, ale również stylem naszej pracy. Bez względu na to, czy w tym czasie pracujemy na etacie, kontrakcie czy też prowadzimy działalność gospodarczą, sytuacja zmusiła nas do stworzenia nowych strategii działań. A ponieważ nasz magazyn kierujemy głównie do osób związanych ze sprzedażą i zarządzaniem sprzedażą, to poniżej przyjrzymy się tym obszarom, precyzując, jakie narzędzia i strategie sprawdziły się menedżerom przez ten rok pandemiczny.

Doświadczenie 1.

Strategia ludzkiego podejścia do pracowników
Wydarzenia z marca 2020 r. zaskoczyły praktycznie wszystkich. Z każdym dniem dowiadywaliśmy się o nowych aspektach pandemii. Automatycznie pojawiało się bardzo dużo informacji niesprawdzonych, które generowały fale plotek i spekulacji. Tym samym narastał stres związany z niepewnością co dalej, czy będzie praca, czy pracę utrzymamy. I wtedy właśnie przyszedł „lockdown”, który sprawił, że zespoły automatycznie stały się rozproszone i zdalne, a wizyty u klientów stały się rzadkością. Badanie, które przeprowadziłem w tym czasie wśród pracowników firm współpracujących, pokazały wyraźnie obawy pracowników o utrzymanie pracy oraz stres wynikający z braku informacji. Praca zdalna uruchomiła też mechanizmy związane ze zmianą warunków pracy (dzieci w domu, zdalne lekcje). Ten tryb pracy uruchomił jednak jeszcze jeden aspekt – część menedżerów nie do końca umiała sobie poradzić z zarządzaniem zespołami rozproszonymi i zdalnymi. Ten czas okazał się sejsmografem zaufania na linii pracownik – szef. Część menedżerów z tendencją nadmiernego kontrolowania zaczęła mieć problem ze zbieraniem informacji na temat efektywności pracowników. Druga zaś część przyjęła strategię pracy opartą na zaufaniu do pracowników. Częsty kontakt z pracownikami, głównie za pomocą telefonu, był ukierunkowany na „czysto ludzkie rozmowy”, gdzie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy