Motywować, by nie zdemotywować, czyli sposoby na zbudowanie zaangażowania w zespole handlowym

Strefa szefa

Inwestycja w budowanie zaangażowania handlowców to działanie, które z pewnością zwróci się z nawiązką. Zaangażowanego handlowca charakteryzuje zwykle duża motywacja do działania, produktywność i skuteczność w realizowaniu celów sprzedażowych.

Taki handlowiec często wkłada też więcej wysiłku w realizację powierzonych zadań niż pozostali, ponieważ czuje się za nie odpowiedzialny, jest również bardziej skłonny pójść o krok dalej, jeśli chodzi o zadowolenie klienta i zwiększanie sprzedaży. Organizacji oczywiście bardzo się to opłaca. Oprócz tego, że zyskuje lojalnego pracownika, to jeszcze nie naraża się na koszty związane z ponowną rekrutacją. Zaangażowany pracownik rzadko kiedy rezygnuje z pracy, gdyż jest mu w niej po prostu dobrze.
Budowanie zaangażowania nie jest jednak sprawą łatwą. Wiąże się to bowiem z czymś więcej niż tylko z motywowaniem kogoś do bardziej wydajnej pracy. Z samą motywacją jest pewien kłopot: ludzi może mobilizować wizja nagrody za realizację celu, np. premia, nagrody, podwyżka, lub ich brak w przypadku, gdy cele nie są realizowane, jednak sam efekt jest raczej krótkotrwały. A to oznacza, że czasem potrzebne będą nowe sposoby, które sprawią, że pracownik chętniej będzie realizował swój cel.
W przypadku zaangażowania jest inaczej. Efekt jest bardziej zadowalający, ponieważ jest to postawa, która przejawia się w konkretnych zachowaniach: handlowiec dobrze mówi o pracodawcy, czuje się zmotywowany do włożenia w pracę dodatkowego wysiłku oraz chce w niej zostać na dłużej. I właśnie na tych zachowaniach organizacjom zależy najbardziej. Co z tego wynika? Że rolą organizacji nie jest motywowanie, ale stwarzanie pracownikom takich warunków, w których będą mobilizować się sami. Jak to osiągnąć?
Na zaangażowanie p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy