Efektywne wykorzystanie systemów CRM w pracy z klientem

Temat numeru

CRM-y funkcjonowały od zawsze. Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że pojawiły się jednocześnie z pojęciem handlu i sprzedaży. Skąd taki wniosek? Od zawsze handlowcy działali w taki sposób, by zachować dobre relacje ze swoimi klientami. Zapisywali, kto, co i kiedy kupił, za jaką cenę i jakie dostał upusty. Na kamieniu, papirusie lub czymkolwiek innym dostępnym w danym czasie.

Spotykamy się z tym nawet w restauracji, przychodząc po raz kolejny, kiedy kelner pyta nas: „czy podać to, co zawsze?”. Jest to CRM – choć w innej formie, bo w pamięci osoby obsługującej nas, ale jednak! Ekspedientka w sklepie za rogiem, zapisując „na zeszyt” to na ile się zadłużamy, działała w pewnej formie systemu CRM-owego. Dopiero w dobie rozwijających się w zawrotnym tempie technologii, systemy CRM jako aplikacje bądź programy wspierające, zagościły na stałe w nomenklaturze biznesu i stale rozszerzają swoje pole funkcjonowania.
Czym jest CRM? Rozszerzenie skrótu to Customer Relationships Management. Tłumaczenie tego pojęcia na język polski jest jednocześnie jego mikrodefinicją i wyjaśnia, czym właściwie jest to narzędzie. Oznacza zarządzanie relacjami z klientem, czyli wszelkimi powiązaniami między organizacją a klientem. Powiązaniami istniejącymi – zarówno tymi z przeszłości, jak i tymi potencjalnymi.
O systemach CRM-owych można rozpisywać się w nieskończoność. W dobie możliwości dostosowania rozwiązań systemowych do każdego przedsiębiorstwa i jego specyfiki działania, liczba dostępnych rozwiązań na rynku jest właściwie nieograniczona.
Możemy stwierdzić, że CRM jest pewnego rodzaju koncepcją zarządzania funkcjonowaniem procesu sprzedaży, opartą na budowie długot...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy