Sposoby na handlowy splin

Temat numeru

Wyuczoną bezradność można postrzegać jako paradoks ludzkiego umysłu, gdzie pomimo posiadania wiedzy, doświadczenia i zdolności, jednostka czuje się bezsilna wobec określonych sytuacji. Jak to się ma do sprzedaży? Jak handlowiec i jego menedżer mogą walczyć z bezradnością? Czy można dokonać niemożliwego? O tym i nie tylko w poniższym artykule.

Pukanie do drzwi. Przez szparę w drzwiach nerwowo zagląda Kowalski: – Szefie, wściekły Malinowski na linii. Znów nie dostał towaru na czas. Podejdziesz?
– Piotrze, rozmawialiśmy o tym już kilka razy. Mówiłem Ci, jak powinieneś tę sprawę załatwiać. Zastanów się, co możesz w tej sytuacji zrobić?
– Wszystkiego już próbowałem, ale nie mogę z tego wybrnąć.
Zaciskasz zęby, wstajesz i idziesz porozmawiać z Malinowskim. Chodzi o tę samą sprawę, którą rozwiązywałeś już osiem razy. Równie często demonstrowałeś Piotrowi, jak to się robi.
Zdenerwowany wracasz do siebie i co się okazuje? Dwa razy dzwonił do Ciebie dyrektor, dział eksportu upomina się o dawno obiecane dokumenty, a praca, którą na dziś sobie zaplanowałeś, stoi w miejscu. On ze mną pogrywa – myślisz sobie.
Ileż to razy, idąc do pracy, zastanawiałeś się, ile podobnych spraw trafi dziś na Twoje biurko? Co takiego sprawia, że niektóre osoby, mając Twoje pełne wsparcie, nadal nie pokonują codziennych trudności samodzielnie? Rzeczywiście nie mogą czy raczej nie chcą?
Opisane wyżej zachowanie to nic innego jak wyuczona bezradność. Handlowiec nie jest tak naiwny, za jakiego chciał uchodzić, a jedynie udawał, gdyż sam mógł swobodnie to zadanie wykonać. Prawdopodobnie nie zrobił tego umyślnie, w tym momencie jednak, nie ma to dla Ciebie żadnego znaczenia, bo Ty straciłeś swój czas i po raz kolejny dałeś się podejść. Dlaczego więc niektóre osoby to robią?
Jest też duże prawdopodobieństwo, że Ty sam utrwalasz ten wzór postępowania. Z jednej strony, denerwujesz się z powodu bezpowrotnie utraconego czasu, a z drugiej – w głębi duszy c...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy