Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sprzedaż na szpilkach

18 listopada 2019

NR 24 (Listopad 2019)

Womeneconomics – czy kompetencje miękkie przyniosą kobietom ekonomiczny awans?

0 17

Kobiety wygrywają kompetencjami miękkimi i lepszym poziomem wykształcenia. Sprzyjają im społeczne trendy. Chociaż według niektórych wyliczeń ekonomiczna pozycja kobiet i mężczyzn ma się zrównać dopiero za jakieś 200 lat, to rola kobiet w globalnej gospodarce i ich pozycja na rynku pracy niezaprzeczalnie rosną. Dlaczego pracodawcy chętniej niż kiedyś zatrudniają dziś kobiety? Wiem, dlaczego ja to robię.

Gdy kilka lat temu założyłam własną firmę, zatrudniłam w niej same kobiety i choć skład zespołu zmienił się przez te lata, nadal pracujemy w kobiecym gronie. To nie jest w żadnym razie wybór ideologiczny, podyktowany uprzedzeniami wobec mężczyzn czy w jakikolwiek sposób ich dyskryminujący. Po prostu wybieram kompetentnych specjalistów o cechach, na jakich mi zależy i z jakiegoś powodu okazuje się, że znajduję ich głównie pośród kobiet. Dlaczego tak się dzieje? Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie. 

Cechy marketingowca idealnego?

Jest ich wiele. Chodzi oczywiście o cały zestaw zawodowych kompetencji, wiedzy, doświadczeń i kontaktów zdobywanych w toku kariery zawodowej, ale nie tylko. Liczą się również słynne kompetencje miękkie. Właściwie nie sposób mówić dzisiaj o rekrutacji, nie uwzględniając tego pojęcia, które zrobiło w ostatnich latach imponującą karierę i wciąż jeszcze zyskuje na znaczeniu. Do tej pory mówiło się, że umiejętności tego typu są istotne w branżach, takich jak handel, marketing czy PR. Dzisiaj nawet od programistów oczekuje się wysokich kompetencji miękkich. W erze social mediów mało kto może sobie pozwolić na komfort wyobcowania. 
Czy te cechy (i inne im podobne – listę tę przecież można wydłużać niemal w nieskończoność) są zastrzeżone dla kobiet? Skądże! Przypisywanie ich akurat kobietom to generalizacja i uleganie stereotypom. Ulegnijmy im na chwilę i zobaczmy, gdzie nas to zaprowadzi.

Ludzie ulegają stereotypom, na tym przecież opiera się siła tych ostatnich

Raport „Strong Women in IT” Forbesa wskazuje, że same kobiety przypisują swój sukces w biznesie – prócz wykształcenia – również kompetencjom miękkim, takim jak empatia, nastawienie na współpracę, chęć zrozumienia potrzeb innych czy zdolność do zawierania kompromisów. Podobnych badań i cech można przytoczyć więcej, są to: lepsze zarządzenia ryzykiem, wielozadaniowość, dociekliwość, poleganie raczej na faktach niż na własnych przeświadczeniach, wysokie zdolności negocjacyjne itd. Zauważmy też, że wszystkie te cechy, tak chętnie przypisywane kobietom, to właśnie te, które są najbardziej poszukiwane na współczesnym rynku pracy. 

Ale czy kobiety rzeczywiście są bardziej empatyczne od mężczyzn?

To zależy! Mało satysfakcjonująca odpowiedź, prawda? Ale prawdziwa. Po pierwsze, dlatego że specyficzne badania skoncentrowane na kobietach prowadzi się w psychologii dopiero od niedawna. Wcześniej to męskie zachowania uznawano za niejako wzorcowe dla gatunku ludzkiego. Po drugie, jeśli już dzisiaj bada się kobiety, to raczej ich wąską grupę – białe, heteroseksualne kobiety z klasy średniej mieszkające w dużych ośrodkach miejskich. 
Ale rzeczywiście, m.in z niedawno przedstawionego badania przeprowadzonego przez Cambridge University wynika, że kobiety osiągają znacznie wyższe wyniki niż mężczyźni w testach empatii. Jak to wyjaśnić? Genetyka nie przynosi odpowiedzi. Badania mózgu wskazują, że może mieć to jakiś związek z różnicami w jego budowie między płciami, np. większą liczbą połączeń między półkulami u kobiet. Większość naukowców zgadza się jednak co do tego, że największe znaczenie ma kontekst kulturowy i społeczny. To zewnętrzne oczekiwania czynią nas empatycznymi kobietami i mężczyznami, którzy mają problem z odczytywaniem niuansów ludzkich emocji. 

RamkA 1
Kompetencje miękkie niezbędne w marketingu

  • Umiejętności organizacyjne 
    Przebijasz się przez poranne korki przy akompaniamencie dzwoniącego telefonu (bo przecież bezpieczeństwo to podstawa), wpadasz do biura, próbując odpowiedzieć na wszystkie nieodebrane połączenia, a tam czeka już skrzynka mailowa pełna po brzegi. Znasz to? Umiejętność zaplanowania realizacji powierzonych zadań to niezwykle ważna cecha, szczególnie w sytuacji, gdy specjalista od marketingu czy PR-owiec obsługuje kilku różnych klientów, czyli w większości wypadków. Jest jak multiinstrumentalista, który z łatwością koordynuje swoje działania i ma nad nimi pełną kontrolę. I musi trzymać się terminów. 
  • Samodzielność 
    Po co Ci pracownicy? Śmieszne pytanie, prawda? Mimo to spróbujmy na nie odpowiedzieć – pracowników zatrudniasz po to, żeby z ich pomocą zrobić więcej niż możesz dokonać w pojedynkę.  Jeśli musisz stać nad nimi i wskazywać każdy kolejny krok, tracisz czas. Równie dobrze możesz zrobić to bez nich. Dlatego potrzebujesz pracowników, którzy są w stanie samodzielnie podejmować decyzje i wykazywać inicjatywę. Uwagi te nie dotyczą control freaków, którzy stoją nad głowami pracowników, bo inaczej nie potrafią.
  • Umiejętność pracy w zespole 
    Komunikowanie się jeszcze nigdy nie było takie łatwe, ale komunikować się efektywnie trzeba umieć i chcieć. Zdolność zawierania kompromisów, wypracowywania wspólnych rozwiązań, dzielenia się zadaniami, prowadzenia konstruktywnej dyskusji, przyjmowania uzasadnionej krytyki i takich samych pochwał od pozostałych członków zespołu – to wszystko i wiele więcej składa się na umiejętność pracy w zespole, która jest jedną z kluczowych umiejętności miękkich poszukiwanych na współczesnym rynku pracy. Marketingowiec czy PR-owiec nie mogą być samotnym wilkiem. 
  • ​​Empatia 
    Marketingowiec, PR-owiec i copywriter wchodzą w buty klienta. Inaczej się nie da. Muszą poczuć się częścią jego opowieści i pomóc mu uczynić ją bardziej interesującą dla jej potencjalnych odbiorców. Jeśli sam nie potrafi się zaangażować, trudno oczekiwać, że uda im się zaangażować innych. 

Polki to jedne z najlepi

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy