Potęga irracjonalności na zakupach. Jak myśli konsument?

Okiem praktyka & konsumenta

Jacy są współcześni klienci? Wyedukowani, świadomi, zorientowani w ofertach i promocjach, coraz częściej korzystający przy tym z takich narzędzi, jak porównywarki cenowe, platformy zakupowe czy serwisy z opiniami. Czy to oznacza, że podejmują tylko racjonalne decyzje, czy kupują to, co jest im faktycznie potrzebne, w najlepszej cenie i jakości? Niestety, okazuje się, że podejmują też irracjonalne, emocjonalne i spontaniczne decyzje.Warto w tym miejscu zadać pytania: dlaczego płacimy tak dużo, gdy nic nie płacimy? Dlaczego tak wiele możliwości wyboru odwraca naszą uwagę od celu?

 

POLECAMY

Ekonomia klasyczna zakłada, że konsument, tzw. homo oeconomicus (łac. człowiek ekonomiczny), jest racjonalny i egoistyczny – decyzje podejmuje na podstawie dostępnych informacji, potrafi obliczyć wartość różnych możliwości. Kreśli konsumenta jako osobę, która podejmuje logiczne i sensowe decyzje.
Przełomowa praca Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego na temat teorii perspektywy położyła kres idei homo oeconomicus. Zapoczątkowany został rozwój nowej szkoły nazywanej ekonomią behawioralną. Skupia się ona na pokazaniu emocjonalności konsumenta dominującej przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Współcześni klienci stracili racjonalność. Przy podejmowaniu decyzji ekonomicznych kierują się dość często przesłankami pozaekonomicznymi.
Nieracjonalne zachowania konsumentów nie są ani przypadkowe, ani bezsensowne. Są one systematyczne i łatwe do przewidzenia. Wszyscy popełniają te same błędy ze względu na sposób, w jaki działa ludzki umysł.

Koncepcja trójdzielnego podziału mózgu

Znany amerykański badacz mózgu prof. Paul D. MacLean, dyrektor Instytutu ds. Ewolucji i Zachowania Mózgu przy Narodowym Instytucie Zdrowia Psychicznego w Maryland, w latach 70. i 80. XX wieku opracował koncepcję trójdzielnego podziału...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy