Jak zwiększać rentowność sklepu, właściwie ustalając ceny?

Skuteczna sprzedaż

Jak pokazują badania przeprowadzone przez firmę GFK, klienci, wybierając sklep, kierują się przede wszystkim korzystnymi cenami całego asortymentu oraz konkretnych artykułów. Jednak gdyby właściciele sklepów przy ustalaniu cen kierowali się wyłącznie tym motywem zakupowym, nie uzyskaliby obrotu na takim poziomie, który pokryłby koszty prowadzenia sklepu oraz uzyskania satysfakcjonującego ich zysku. 

Każdy sklep uzyskuje zyski dzięki odpowiednio wysokiej marży. Jednak jednym z podstawowych problemów właściciela sklepu jest sposób naliczania cen i marży i odpowiedź na pytania:

POLECAMY

Które produkty sprzedawać z wyższą marżą? Które z niższą? Kiedy i na jakie produkty obniżać i podwyższać marże, aby w konsekwencji wzrosła rentowność sklepu?

Paco Underhill w książce „Dlaczego kupujemy” stwierdził, że „Jeżeli chodzilibyśmy do sklepów tylko wtedy, kiedy potrzebowalibyśmy coś kupić i kupowalibyśmy tylko to, czego potrzebujemy, ekonomia by runęła”. Nie sposób się z tym nie zgodzić, ponieważ cena jest tylko jednym z kilku motywów zakupowych klientów. Klient, szukający produktów o niskich cenach, które eksponowane są w gazetkach, na billboardach oraz plakatach, z punktu widzenia właściciela sklepu nie zostawia masy marży, czyli zysku, dzięki któremu sklep zarabia. Produkty prezentowane na tego typu nośnikach mają bardzo niskie marże, aby pokazać niską cenę i zachęcić klienta do zrobienia zakupów. Natomiast klienci, którzy wybierają sklep ze względu na szybkość robienia zakupów, dostępność tzw. zdrowej żywności, szukają produktów modnych, prestiżowych czy o bardzo wysokiej jakości, są mniej wrażliwi na cenę. Ceny tych produktów mają zdecydowanie wyższe marże i stanowią źródło zysku dla właściciela sklepu.

Wrażliwość klientów na cenę

Klienci w z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy