Jak lokalizacja sklepu wpływa na decyzje zakupowe klientów

Okiem praktyka & konsumenta

W czasach bardzo intensywnego rozwoju sklepów internetowych jako głównego kanału dystrybucji, sklepy stacjonarne stają się głównie tzw. showroomami, czyli miejscami, gdzie klient zbada towar sensorycznie, a następnie kupi go za pośrednictwem sklepu internetowego. Jeszcze kilka lat temu ceny w tych dwóch kanałach znacznie się różniły, dziś jednak poziom cen w obu tych kanałach się wyrównuje. Czy to oznacza, że wkrótce nie będziemy potrzebowali sklepów stacjonarnych? Czy wszystkie potrzebne nam produkty kupimy przez internet? A jeśli firma handlowa zdecyduje się na ekspansję swoich placówek stacjonarnych, to jak wybrać taką lokalizację, która przyciągnie najwięcej klientów?

 

POLECAMY

Mimo że handel elektroniczny rośnie w siłę, to jednak handel detaliczny zlokalizowany fizycznie generuje kilkukrotnie większe obroty niż ten pierwszy (wykres 1).

Handel i e-handel detalicz ny w Polsce – wartość sprzedaży [mln zł]

Przyglądając się wszystkim problemom społecznym i ekonomicznym związanym z funkcjonowaniem sieci sprzedaży detalicznej, dochodzimy do wniosku, że największe znaczenie ma lokalizacja. Powszechnie uważa się, że o sukcesie handlowym sklepu decydują trzy czynniki: lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja. Można być najlepszym detalistą na świecie i najlepiej zarządzającym menedżerem takiego sklepu, ale jeśli ulokujemy go w złym miejscu, to bardzo szybko może okazać się, że sklep nie będzie generował zysków.

Przyczyny tak ogromnego znaczenia lokalizacji sklepu leżą w samej naturze handlu detalicznego, która w ogromnej większości opiera się na ruchu klienta, czyli na stałym napływie potencjalnych kl...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy